Supermarked ramt af stor bøde og sur smiley: Tilbagekaldt salat blev stående på hylderne

De seks pakker salat ender med at koste butikken mere end 6000 kroner stykket.

En Fakta-butik i Kolding har fået en sur smiley efter en dum forglemmelse. Arkivfoto: Jonas Skovbjerg Fogh/Scanpix 2016)
Udgivet Opdateret

En Fakta-butik på Haderslevvej i Kolding fik besøg af Fødevarestyrelsen tidligere på måneden. Det afstedkom en sur smiley og en bøde på hele 40000 kroner. Begge dele blev udløst af, at butikken forinden var blevet informeret om, at en særlig pastasalat skulle fjernes fra hylderne, da den var blevet kaldt tilbage. Det skete ikke.

Fakta er ejet af Coop, og herfra har man i sinde at drøfte bødens størrelse med Fødevarestyrelsen. Man finder det urimeligt højt.

Men det er man fra Fødevarestyrelsens side ikke enig i.

– Vi ser med stor alvor på manglende tilbagetrækninger. Det er vigtigt, at virksomhederne har styr på det, fortæller Bente Holst, Fødevarechef for Fødevare Sydjylland ved Fødevarestyrelsen.

Bente Holst fortæller Newsbreak.dk, at bødens størrelse er i normalstørrelsen for den overtrædelse, der blev begået i butikken; en forretning med fem til ni ansatte vil blive mødt af en bøde i denne størrelsesorden. Har butikken flere ansatte, bliver bøden større. Har butikken færre ansatte, bliver bøden mindre.

Erkender fejl

Newsbreak.dk har ikke kunnet få en kommentar fra informationsdirektør ved Coop, Jens Juul Nielsen, men til Jv.dk har han tidligere udtalt, at man anerkender, at de seks pakker pastasalat skulle være fjernet dagen før, butikken fik besøg af repræsentanter for Fødevarestyrelsen.

– Men vi vil drøfte bødens størrelse med Fødevarestyrelsen. At det skal koste 40.000 kroner, synes vi er urimeligt højt, fortæller han til Jv.dk.

Den manglende fjernelse af de tilbagekaldte pakker pastasalat forklares med travlhed i butikken.

– Vi har hyppigt tilbagetrækninger, og vi kan ikke gardere os imod, at der er situationer med lav bemanding og mange kunder, hvor en tilbagetrækning ikke bliver set. Så jeg kan ikke garantere, at det ikke kan ske igen, men det er noget, vi prioriterer højt, understreger Jens Juul Nielsen til Jv.dk.

Men det giver Bente Holst ikke meget for.

– Man kan ikke begrunde det med at ‘hov, vi satte folks liv og helbred på spil. Vi havde travlt.” Det kan man ikke sige, fortæller Bente Holst.

Hun fortæller, at det er op til fødevareproducenterne at sikre, at butikkerne modtager information om, at varer bliver kaldt tilbage.

– Nogle sender mails. Nogle sender en SMS-alarm til folks mobiltelefoner. Der er forskellige måder at løse det på, siger Bente Holst til Newsbreak.dk.

Powered by Labrador CMS