Skip to main content

Syv personer tog ud for at hente en pakke: Der var bare ét problem

Der er beskeder og mails i omløb, der guider folk til en falsk PostNord-hjemmeside i jagt på oplysninger. Det sendte flere personer ud til "postterminal, Høje Taastrup"

PostNord advarer mod falske beskeder, der forsøger at lokke kreditkortoplysninger ud af modtageren. Foto: Henning Bagger/arkiv/Scanpix

PostNord advarer mod falske beskeder, der forsøger at lokke kreditkortoplysninger ud af modtageren. Foto: Henning Bagger/arkiv/Scanpix

Syv personer mødte tirsdag op ved Postnords terminal i Taastrup lidt uden for København. Alle havde fået en besked om, at der lå en pakke til dem på “postterminal, Høje Taastrup”.

Men der er ingen pakker at hente hos postterminal, Høje Taastrup, Postnords terminal i Taastrup, kun breve. Alle syv personer var således blevet vildledt af falske beskeder og mails, der lige nu er i omløb.

I beskederne får modtageren på en falsk Postnord-hjemmeside at vide, at der er en pakke til dem, men at der mangler at blive betalt fem kroner i fragt, før den kan udleveres.

Modtageren bliver derfor opfordret til at følge et link, så fragten kan betales. Men trykker man på linket, får man pludselig tilbudt en mobiltelefon til kun én krone.

Klassisk svindelnummer

Ifølge Herman Petersson, der er chef for it i Postnord i Danmark, er der tale om et klassisk forsøg på at skaffe sig adgang til folks kreditkortoplysninger.

Han opfordrer derfor folk til ikke at følge de links, der bliver henvist til, og til at slette beskeden.

Er man i tvivl om, hvorvidt beskeden er ægte, kan man tjekke det pakkenummer, der står i den, på Postnords hjemmeside.

– Har man et lidt mere trænet øje, vil man også kunne se, at beskeden er falsk. Den er eksempelvis skrevet på dårligt dansk, siger Herman Petersson.

Postnord advarer selv mod svindlen

Han påpeger samtidig, at Postnord aldrig opkræver ekstraregninger for distribution.

– Vi gør, hvad vi kan for at komme disse beskeder til livs.

– Men det kan være svært, da vi jo skal kunne dokumentere, at de er falske. Så det er en proces hver gang.

Postnord advarer i øvrigt selv om netop den svindelbesked, der lokkede de syv personer ud på en rejse uden en ordentlig gevinst.

“Mange modtager i øjeblikket mails og sms’er, der ser ud til at være fra PostNord, men som er falske. Slet beskederne og undgå at klikke på nogle links,” skriver Postnord på Postnord.dk.

Del din kommentar