Syv procent snydt af svindel: Disse mails skal du ikke tro på

Det er det rene fup og fidus.

Udgivet Opdateret

For nylig viste en spritny rapport, at syv procent af alle danskere har mistet penge til IT-svindlere. Et af de største værn mod at hoppe i med begge ben er oplysning blandet med sund fornuft. Vi kan ikke tvinge omverdenen til at lære at være fornuftig, men vi kan oplyse om det, når nye svindel-forsøg ser dagens lys.

Denne gang er det – som så ufattelig mange gange tidligere – Skat, der er udset som kilde til de lyssky typers forsøg på at tilrane sig danske penge. I to forsøg har svindlere forsøgt at lokke folk til at udfylde følsomme oplysninger på hjemmesiden beta.sealite.com/aires/ – den skal du holde dig fra.

Med forskellige afsendernavne – begge relateret til Skat – forsøger afsenderen customercare@1and1.dk af lokke med en ny beregning af finanspolitisk aktivitet, der har resulteret i, at modtageren er berettiget til en tilbagebetaling.

For at modtage refusionen skal man blot gå ind på førnævnte link og udfylde en godtgørelses-formular. Den slags er det pure fup.

Blandt de mere udbredte former for digital svindel findes phishing, en betegnelse for falske beskeder, der på overfladen kommer fra troværdige afsendere, men som i virkeligheden er forfattet af svindlere.

Hvor kommer ordet phishing fra?

Phishing er en omskrivning af det engelske fishing. Ifølge flere kilder blev det kendt, efter det blev brugt af hackere, der i 1996 forsøgte at lokke brugernavn og adgangskoder ud af America Online-kunder.

Begrebet henviser til, at svindlerne fisker efter private oplysninger blandt et hav af ved at smide madding ud i form af massevis af beskeder, der giver sig ud for at komme fra troværdige kilder som for eksempel virksomheder eller myndigheder.

Hackerne omtalte

Udskiftningen af f med ph i visse ord er en udbredt praksis blandt hackere, der er stammer fra en form for telefonhackning, der blev kendt som phreaking – en omskrivning af freaking, hvor f’et blev erstattet af ph fra det engelske phone.

Phishing blev ifølge Dansk Sprognævn første gang kendt på dansk i 2003, hvor det optrådte i flere avisartikler. I 2004 kom begrebet phisher (en person, der udøver phishing) også ind i det danske sprog, og året efter blev det også brugt som et udsagnsord – “at phishe”.

Kilder: Dansk Sprognævn, Computerworld.com, Wikipedia

– Svindlere forsøger at udnytte brands, vi som forbrugere har tillid til. I Danmark handler vi meget på nettet, og modtager vi eksempelvis en mail fra “Netflix” på korrekt dansk, hvor firmaet oplyser, at vi skal opdatere betalingskortoplysninger, så ved svindlerne, at nogle gør det, sagde sikkerhedsekspert og medstifter af sikkerhedsfirmaet CSIS, Peter Kruse, da han engang fortalte Newsbreak.dk om phishing.

Powered by Labrador CMS