Syv procent snydt af svindel: Disse mails skal du ikke tro på
Det er det rene fup og fidus.
For nylig viste en spritny rapport, at syv procent af alle danskere har mistet penge til IT-svindlere. Et af de største værn mod at hoppe i med begge ben er oplysning blandet med sund fornuft. Vi kan ikke tvinge omverdenen til at lære at være fornuftig, men vi kan oplyse om det, når nye svindel-forsøg ser dagens lys.
Denne gang er det – som så ufattelig mange gange tidligere – Skat, der er udset som kilde til de lyssky typers forsøg på at tilrane sig danske penge. I to forsøg har svindlere forsøgt at lokke folk til at udfylde følsomme oplysninger på hjemmesiden beta.sealite.com/aires/ – den skal du holde dig fra.
Med forskellige afsendernavne – begge relateret til Skat – forsøger afsenderen customercare@1and1.dk af lokke med en ny beregning af finanspolitisk aktivitet, der har resulteret i, at modtageren er berettiget til en tilbagebetaling.
For at modtage refusionen skal man blot gå ind på førnævnte link og udfylde en godtgørelses-formular. Den slags er det pure fup.
Blandt de mere udbredte former for digital svindel findes phishing, en betegnelse for falske beskeder, der på overfladen kommer fra troværdige afsendere, men som i virkeligheden er forfattet af svindlere.
– Svindlere forsøger at udnytte brands, vi som forbrugere har tillid til. I Danmark handler vi meget på nettet, og modtager vi eksempelvis en mail fra “Netflix” på korrekt dansk, hvor firmaet oplyser, at vi skal opdatere betalingskortoplysninger, så ved svindlerne, at nogle gør det, sagde sikkerhedsekspert og medstifter af sikkerhedsfirmaet CSIS, Peter Kruse, da han engang fortalte Newsbreak.dk om phishing.