Tusinder kan ikke få visum til Danmark

Et nedbrud 23. april har lagt hele it-systemet ned hos Statens IT. Der er stadig uvished om, hvornår der igen kan søges visum til Danmark.

På grund af et it-nedbrud 23. april i Statens IT, har det ikke siden været muligt at behandle visumansøgninger til Danmark. Foto: Colourbox
Udgivet Opdateret

Rundt omkring i verden kan de danske ambassader udstede visa til Danmark. Eller: Sådan plejer det at være.

Siden 23. april har det, med få undtagelser, været umuligt at få et visum til landet.

Visumsystemet, VIS, der hos Statens IT understøtter Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets it-systemer, er synderen bag hele miseren.

Det er det system, der udsteder visa til udlændinge, der har brug for et visum for at besøge Danmark. Nu er de altså midlertidig stavnsbundne og håbet om at se Den lille Havfrue eller Den Gamle By  må de lægge på hylden. I hvert fald indtil systemet fungerer igen.

Switch udløste nedbrud

Det var driftsleverandører, der skulle skifte en såkaldt switch, der udløste nedbruddet.

– Det burde ikke kun ske, og det starter åbenbart en kædereaktion, siger digitaliserings- og driftschef i Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet, Martin Pedersen.

Kædereaktionen når hurtigt verden rundt, da visumansøgninger på Danmarks ambassader også straks bliver ramt. Og med dem et stort antal personer, der gerne vil til Danmark.

– Men vi forsøger at hjælpe dem så godt vi kan, siger Søren Vøhltz, kontorchef i Borgerservice.

Han fortæller, at man forsøger at sender haste-sager til andre Schengen-ambassader, der så kan udstede de mest presserende visa til Danmark – for eksempel ved sygdom, død eller hastende forretningsrejser.

Ifølge Søren Vøhltz bliver man nødt til at opsøge ambassaden eller sende en mail, hvis man mener, at man hører til ovenstående gruppe – men det bliver altså vurderet af den danske repræsentation i landet, hvor man søger.

Udlændingestyrelsen har i dens meddelelse om nedbruddet skrevet, at man kan følge med på hjemmesiden, www.nyidanmark.dk, hvor man løbende vil opdatere status på problemet, men da der ikke har været noget at meddele, står der altså ikke yderligere.,

124.000 visumsager

Der bliver behandlet cirka 124.000 visasager årligt. Det vil med et 17 dages nedbrud gennemsnitligt komme til at berøre cirka 5775 ansøgninger.

Hvad gør I så for at være klar til den pukkel, der kommer?

– Rundt omkring forsøger man nu at få et overblik og tilrettelægge arbejdet, så man er klar til de ganske mange sager, siger Søren Vøhltz.

Fejl i back-up

Diftschefen har tidligere udtalt til dr.dk, at der var mulighed for at bruge et back-up-system, hvis det ikke hurtigt kunne lade sige gøre, at få styr på fejlene. Men også det gik galt.

– Der var en fejl i back-uppen også. Det har simpelthen været et sammenfald af uheldigheder og fejl, der bragede sammen, siger Martin Pedersen, og kalder det “Murphys lov”.

Ifølge driftchefen er hver fejl isoleret ikke et stort eller overraskende problem, men sammenfaldet var altså for meget for Statens ITs system.

Skal der placeres et ansvar for det her?

– Jeg tror ikke, man kan sige, at det er nogens skyld. Det var sammenfaldet af alle fejlene, siger Martin Pedersen.

Han lover til gengæld, at man nu vil gøre alt for, noget lignende ikke sker igen.

Siden nedbruddet er der nærmest blevet arbejdet i døgndrift på at løse problemet, og driftchefen håber, at systemet kører igen mandag eller tirsdag i næste uge.

– Men det er vigtigt, det kører fuldstændig rigtigt, så der ikke sker fejl i viseringer, siger Martin Pedersen.

“På grund af et nedbrud i det elektroniske visumsystem VIS er det på nuværende tidspunkt ikke muligt at gennemføre visumsagsbehandling eller udstede visum på de danske repræsentationer i udlandet eller i Udlændingestyrelsen. Det er endvidere ikke muligt at gennemføre digital kontrol af visumindehavere ved Danmarks ydre Schengengrænser.

Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at sige noget om, hvornår it-problemerne vil være løst.

De relevante myndigheder er i tæt kontakt, og der er allerede iværksat en række midlertidige løsninger i forhold til at håndtere situationen.
Der vil løbende blive orienteret om status på visumsagsbehandlingen på www.nyidanmark.dk.” skrev Udlændingestyrelsen 28. april på deres hjemmeside.

Det har ikke været muligt at få svar på, hvorfor der gik fem dage, inden man gik offentligt ud med meddelelsen. Vi opdaterer sagen.

Powered by Labrador CMS