Skip to main content

Undgå at blive snydt på Facebook: Sådan gør du

Der findes et væld af falske konkurrencer på Facebook. Sådan undgår du at hoppe i en af de mange svindelfælder.

Der er en lang række faresignaler, man bør være opmærksom på for at undgå svindel på Facebook. KLIK VIDERE OG SE EKSEMPLER PÅ DEM. Foto: Scanpix.
Der er en lang række faresignaler, man bør være opmærksom på for at undgå svindel på Facebook. KLIK VIDERE OG SE EKSEMPLER PÅ DEM. Foto: Scanpix.
Stavefejl i virksomhedens navn er et sikkert tegn på, at siden ikke er den ægte vare. Kilde: Forbrugerrådet Tænk. Foto: Scanpix.
Stavefejl i virksomhedens navn er et sikkert tegn på, at siden ikke er den ægte vare. Kilde: Forbrugerrådet Tænk. Foto: Scanpix.
Facebook-sidens “om”-sektion skal indeholde flere oplysninger om virksomheden. Er sektionen helt tom, er det et godt tegn på, at det er en falsk side. Kilde: Forbrugerrådet Tænk. Foto: Scanpix.
Facebook-sidens “om”-sektion skal indeholde flere oplysninger om virksomheden. Er sektionen helt tom, er det et godt tegn på, at det er en falsk side. Kilde: Forbrugerrådet Tænk. Foto: Scanpix.
Virksomheder har haft mulighed for at oprette Facebook-sider længe, så hvis du finder en helt ny side for et veletableret mærke, er den nok falsk. Kilde: Forbrugerrådet Tænk. Foto: Scanpix.
Virksomheder har haft mulighed for at oprette Facebook-sider længe, så hvis du finder en helt ny side for et veletableret mærke, er den nok falsk. Kilde: Forbrugerrådet Tænk. Foto: Scanpix.
Facebook tilbyder verificering til kendte mærker og virksomheder. En verificeret side genkender du på den lille blå cirkel med et flueben i, som vises lige efter navnet på siden. Foto: Scanpix.
Facebook tilbyder verificering til kendte mærker og virksomheder. En verificeret side genkender du på den lille blå cirkel med et flueben i, som vises lige efter navnet på siden. Foto: Scanpix.

De er der overalt, konkurrencerne på Facebook.

Desværre er mange af dem falske, og man kan være uheldig og blive fuppet, hvis man melder sig til en af dem.

Blandt andet kan ens oplysninger blive solgt videre til tredjepart, hvis man bliver lokket til at melde sig til en af de falske konkurrencer.

Forbrugerrådet Tænk har derfor samlet en række faresignaler, man bør være opmærksom på, så man undgår at ryge i fælden.

Du kan se en lang række eksempler på faresignalerne i galleret over artiklen.

Et af de mest sikre signaler for, at en konkurrence ikke er svindel og humbug er, hvis den er verificeret af Facebook, skriver Forbrugerrådet Tænk.

Det kan man tjekke ved, at der er et lille lyseblåt flueben ud for den side, konkurrencen kommer fra.

Forbrugerrådet Tænk skriver dog også, at bare fordi en konkurrence ikke har det blå flueben, er det ikke nødvendigvis et udtryk for, at der er tale om svindel.

Del din kommentar