Wauw: Se de nye, fede brandbiler

Der er netop sat to nye indsatslederbiler på vejene. De adskiller sig fra tidligere på en lang række områder.

Udgivet Opdateret

Det er svært ikke at vende sig om efter sirener og blå blink. Nu bliver det ekstra svært – der er nye, flotte indsatsleder-biler i gadebilledet.

Det er Hovedstadens Beredskab, der netop har modtaget bilerne, hvor både de og indretningen adskiller sig fra tidligere køretøjer.

Nye indsatslederbiler: Førerkabine

– Streamingkamera der sender levende billeder til vagtcentralen/indre ledelse
– SINE-terminaler i vogninstallation
– Ipad med opslagsværker
– Printer til kortmateriale mv.
– WIFI så køretøjet kan fungere som hot-spot

På stedet har indsatslederne ansvaret for den direkte taktiske ledelse ved brande og ulykker. Derfor er det vigtigt at materiellet og værktøjet er velfungerende og støtter op om indsatsledernes arbejde.

Der er tale om 2 Volvo XC60 T8 R-design. Det er hybridbiler, med både el- og benzinmotor. De har firhjulstræk og kan have samtidig drift af både el- og benzinmotor.
Derudover er 360 graders kamera, der giver det rette udsyn ved bakning.

– El-drevne køretøjer giver en åbenlys miljømæssig fordel, de køretøjer som vi lige nu er i gang med at sætte i drift er hybridkøretøjer med både el- og benzinmotor. Det er selvfølgelig interessant for os at følge med i, hvad fremtiden bringer, og særligt i forhold til udviklingen og mulighederne for at reducere miljøpåvirkninger og sikre et bedre arbejdsmiljø, forklarer Tim OIe Simonsen, der er operationschef i Hovedstadens Beredskab, til Newsbreak.dk.

Nye indsatslederbiler: Øvrige værktøjer

– Streamingkamera der sender levende billeder til vagtcentralen/indre ledelse
– SINE-terminaler i vogninstallation
– Ipad med opslagsværker
– Printer til kortmateriale mv.
– WIFI så køretøjet kan fungere som hot-spot

[

Udrykningssignalerne er en særlig lysbro, der både giver bedre synlighed og kan fungere som traffic-advisor. Foto: Hovedstadens Beredskab.
Udrykningssignalerne er en særlig lysbro, der både giver bedre synlighed og kan fungere som traffic-advisor. Foto: Hovedstadens Beredskab.

Udrykningssignalerne er en særlig lysbro, der både giver bedre synlighed og kan fungere som traffic-advisor, ligesom der er både elektrisk horn med flere højttalere og kompressorhorn.

Ved bagklappen er der mulighed for at etablere ‘KST’ med:
– Whiteboardtavle med faste felter
– Streaming og lyd til vagtcentralen/indre ledelse
– Opkald på SINE til vagtcentralen

De to køretøjer får nummerpladerne P204 og P205 og placeres på henholdsvis Hovedbrandstationen som indsatsleder Øst-2 og Gearhallen som indsatsleder Vest.

Køretøjerne er valgt og opbygget udfra særligt hensyn til bæredygtighed, arbejdsmiljø og driftssikkerhed.

Powered by Labrador CMS