ANNONCE

Tilkørsel var spærret: Risiko for akvaplaning

30. januar 2020 08:05 | Af: Jonathan Lykke Lilmoës, jl@newsbreak.dk

Kirkeby-tilkørslen til Svendborgmotorvejen var torsdag morgen spærret på grund af vand.

Tilkørsel var spærret: Risiko for akvaplaning
Vand på vejen. Arkivfoto: Scanpix

OPDATERING 8.15: Vandet er nu fjernet.

Torsdag morgen er der spærret for tilkørslen til Svendborgmotorvejen i retning mod Odense ved Kirkeby. Det oplyser Vejdirektoratet til Newsbreak.dk.

(Artiklen fortsætter under videoen)

Det skyldes, at der er vand på vejen, og derfor risiko for akvaplaning.

Vejdirektoratet oplyser, at det har en mand på stedet, der i gang med at undersøge, hvordan vandet kan fjernes.

Newsbreak.dk får også at vide, at det ikke er et generelt problem med vand på vejene trods mange dråber både nat og morgen.

Det forventes, at vejen er farbar klokken cirka 8.15.

Fakta

Sådan undgår du akvaplaning

Her er DMI’s råd til at undgå at komme ud for akvaplaning:

  • At undgå akvaplaning begynder med at kigge på vejr vejrudsigter og varsler – især varsler om skybrud og kraftig regn. Nedbørradaren kan også være en hjælp, fordi den viser byger der eventuelt er på vej. Byger med lynaktivitet er ofte kraftige og kan give meget vand på kort tid. Tjek eventuelt også trafikken.dk. Mens man kører, kan det måske være en hjælp at lytte til trafikradioen på P4.
  • Man skal holde godt udkig efter vandansamlinger under – og efter – skybrud og langvarig kraftig regn og være parat til at sætte farten meget ned, inden man rammer dem.
  • Det er især vigtigt i at kigge efter lange pytter i slidspor efter tunge køretøjer i inderste vejbane, store vandansamlinger på dårligt anlagte veje og søer i bunden mellem bakker.
  • Da dækkenes mønsterdybde har stærkt afgørende betydning for risikoen, er det vigtig at holde øje med sine dæk, så man kan sætte farten efter, hvor slidte de er. Man skal ikke mindst huske at kigge efter, før man kører ud i regnvejr med en lånt eller lejet bil.
  • Dækproducenter advarer generelt om, at for lavt dæktryk kan øge risikoen for akvaplaning.
  • Når der skal nye dæk på bilen, kan man eventuelt interessere sig for slidbanemønstre, som lover særlig god dræning (men det kan være på bekostning af andre egenskaber).

Kilde: DMI

ANNONCE

ANNONCE
Del din kommentar
Forsiden lige nu