Politiet afslører: Vi holder særligt øje med denne forseelse på motorvejen

23. oktober 2017 13:09 | Af: Peter Koch, pk@newsbreak.dk

Man har den seneste tid haft særligt kig på bilisters opførsel, og konklusionen er klar; bilister skal stramme op.

For lidt afstand på motorvejen er noget, de fleste sikkert har oplevet under en køretur. Det kan være bagvedkørende bilister, der kører aggresivt tæt på bilens bagendeparti, eller det kan være en selv, der opdager, at man ikke har nok afstand til en forankørende.

Hos Sydøstjyllands Politi har man den seneste tid holdt øje med bilisternes generelle opførsel på den del af E45, der ligger i politikredsen, og her er man kommet frem til, at vores valg af afstand på motorvejen bør være et indsatsområde hos politiet i sig selv.

– Vi har kørt indsatsen i nogle uger nu, og vi vil rent operativt ikke afsløre, hvornår vi afslutter indsatsen, fortæller Verner Pedersen, vicepolitiinspektør ved Sydøstjyllands Politi, til Newsbreak.dk.

Har man kørt på E45 om morgenen eller eftermiddagen i den seneste tid, kan man dog have mødt uniformerede motorcykelbetjente, der sammen med deres civilklædte (og kørende) kolleger har holdt øje med trafikken.

Du kan i galleriet til denne artikel se, hvordan du let kan sikre dig, at du kører med en fornuftig afstand til forankørende på motorvejen. 

Indsatsen har betydet, at betjentene har udstedt bøder for de forseelser, de er stødt på, uanset hvor små eller store disse må synes af være hos dem, der har brudt loven. Der er udstedt bøder for både manglende opmærksomhed, manglende afstand på motorvejen, placering på vejen og mange andre forseelser.

Afstand på motorvejen blev et hovedemne

Men spørger man Verner Pedersen, er der ingen tvivl om, hvad vi bilister oftest gør forkert, når vi kører på motorvejen; vi kører alt, alt for tæt på hinanden.

– Hvis folk øgede afstanden, ville det sænke antallet af uheld, siger Verner Pedersen og tilføjer, at bedre afstand på motorvejen mellem køretøjerne også ville betyde, at der ville opstå færre trafikpropper.

Hvis folk kører for tæt på hinanden, og er der én der bremser op, øges risikoen for ulykker, hvis folk kører så tæt på hinanden, at de ikke kan nå at reagere, og Verner Pedersen håber, at hans budskab kommer vidt og bredt ud til den danske befolkning.

Han understreger, at politiet med den seneste tids indsats har set rigtig mange eksempler på folk, der ikke holder nok afstand på motorvejen.

Bilist med røde ører

Han kan også fortælle om et konkret eksempel; hvor en civil patruljevogn kører i venstre vognbane på E45. Bagfra kommer en bil kørende med høj fart, og da den er særdeles tæt på den forankørende (patruljebil) blænder bilisten op og ned – og op og ned – med sit lange lys, indtil at politibilen trækker ind til højre.

– Da han kører forbi, får betjenten “fingeren,” siger Verner Pedersen.

Herefter fulgte den civile patruljebil – selvfølgelig – efter manden med den lange langemand, på strækningen hvor man måtte køre 110 kilometer i timen.

– Han blev målt til 146, han blev standset og viste sig at være en 59-årig mand, der var meget flov, siger Verner Pedersen.

Indsats for vores skyld

Verner Pedersen fortæller, at politiets indsats og udmelding om selvsamme indsats på sin vis handler om, at man hos politiet er trætte af at skrive bøder ud. Man er trætte af ulykkerne, af at folk kommer til skade, smadrer deres biler og ender med at sidde i kø, fordi alt for mange ikke holder god afstand på motorvejen.

Han understreger, at mange typer af bilister er med til at skabe de farlige situationer på motorvejen, men at problemet i sidste ende kommer til at handle om afstand på motorvejen. Det er dem, der kører for hurtigt og for tæt på hinanden.

Vores manglende afstand på motorvejen betyder, at E45 i myldretiden ofte er opdelt i en vognbane, hvor lastbiler kører (for) tæt på hinanden og en vognbane, hvor personbiler kører (for) tæt på hinanden.

Fakta

Politiet holder øje med vores afstand på motorvejen

Når Sydøstjyllands Politi i efteråret 2017 har særligt fokus på vores afstand på motorvejen (E45) bunder det i en analyse af registrerede uheld og ulykker på E45 for perioden 1. oktober 2016 til 1. december 2016.

Analysen fokuserer på ulykker og uheld på hverdage i morgen- og eftermiddagstimerne (mellem 06.00-10.00 og 14.00-18.00).

Analysen har blandt andet vist;

  • at der i perioden 1. okt. 2016 – 1. dec. 2016 i alt blev registreret 44 uheld, som alle var materiel skadeuheld uden personskade
  • at 30 ud af 44 uheld skete om mandagen og fredagen
  • at 21 uheld sker i morgentrafikken og 23 i eftermiddagstrafikken
  • Kolding kommune er mest belastet med 17 uheld og dernæst Horsens kommune med 11 uheld
  • at 10 uheld er solo-ulykker
  • at 15 uheld er harmonika sammenstød, hvoraf de 7 er i Kolding kommune
  • at ud af de resterende 19 ”simple” uheld er der involveret lastbiler i de 7
  • at 75% af uheldene sker i dagslys, hvoraf sigtbarheden er over 100 meter i 95,5% af disse uheld
  • at føret har været vådt i 23,5% af uheldene

Den manglende afstand gør, at personbilerne nødigt trækker ind i inderste spor af frygt for at blive klemt mellem lastbilerne og af frygt for ikke at kunne komme ud i overhalingsbanen igen. Verner Pedersen tror på, at folk ville kunne bruge motorvejen efter hensigten, hvis afstanden mellem bilisterne blev større.

– Vi håber, at vore synlige tilstedeværelse i kombination med bødeblokken vil gøre en forskel’ siger Verner Pedersen i en pressemeddelelse udsendt af politiet i forbindelse med indsatsen.

Han fortsætter med at sige, at politiets indsats alene ikke gør forskellen.

–  Det er nødvendigt, at bilisterne selv bidrager til færre uheld og større fremkommelighed på vores tæt trafikerede motorveje ved helt banalt at overholde færdselsloven, lyder det fra Verner Pedersen.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu