Akvaplaning: Sådan skal du reagere, når bilen skøjter på vandet

21. september 2018 20:59 | Af: Matias Mortensen, mm@newsbreak.dk

Akvaplaning er et ubehageligt og farligt fænomen at opleve, når man kører på våde veje. Her kan du læse, hvordan du skal reagere.

Akvaplaning kan være et livsfarligt fænomen.

Det opstår, når der står meget vand på vejbanen ved for eksempel kraftige regnskyl, hvor vandet ikke kan nå at løbe væk.

Når bilen kommer med høj fart, og der står meget vand på vejen, eller man kører ind i en dyb vandpyt, kan man risikere, at dækkene ikke kan trænge igennem vandet, så de i stedet skøjter – eller sejler om man vil – hen overvandet. Det er det, der kaldes akvaplaning.

Når bilen akvaplaner mister man vejgrebet og dermed styringen af bilen. Især hvis det sker i et sving eller i tæt trafik, kan det give meget farlige situationer. Man kan risikere, at bilen glider ud af kurs eller snurrer helt rundt, når den sejler afsted.

Ifølge DMI er akvaplaning noget, man skal tage særdeles alvorligt.

– Akvaplaning er i værste fald en af de farligste situationer, bilister og motorcyklister kan komme ud for, skriver DMI på sin hjemmeside.

Hvis der er kraftig regn eller meget vand på kørebanen, kan det være en god idé at undgå at køre i fordybninger i vejbanen. Man skal undgå at køre i hjulsporene.

– Jeg forstår ikke, hvorfor så mange kører i spor, selv når det regner – det er præcis der, hvor risikoen for akvaplaning er allerstørst. At køre i spor slider også dækkene, da asfalten er ru. Det er den anden grund til, at du skal køre uden for sporene, siger Matti Morri, der er teknisk kundeservicemanager i Nokian Tyres, til Bilmagasinet.

Risikoen for akvaplaning er som regel størst, når der er kraftig regn eller skybrud. Men nogle steder, kan man riskere, at der kan stå vand i fordybninger i kørebanen lang tid efter

Det bedste råd til at undgå akvaplaning, hvis man kører i kraftig regn, er at man skal sænke farten. Jo højere hastighed, jo lettere kommer dækkene til at akvaplane.

Du kan se en række andre gode råd herunder.

Fakta

Sådan undgår du akvaplaning

Her er DMI’s råd til at undgå at komme ud for akvaplaning:

  • At undgå akvaplaning begynder med at kigge på vejr vejrudsigter og varsler – især varsler om skybrud og kraftig regn. Nedbørradaren kan også være en hjælp, fordi den viser byger der eventuelt er på vej. Byger med lynaktivitet er ofte kraftige og kan give meget vand på kort tid. Tjek eventuelt også trafikken.dk. Mens man kører, kan det måske være en hjælp at lytte til trafikradioen på P4.
  • Man skal holde godt udkig efter vandansamlinger under – og efter – skybrud og langvarig kraftig regn og være parat til at sætte farten meget ned, inden man rammer dem.
  • Det er især vigtigt i at kigge efter lange pytter i slidspor efter tunge køretøjer i inderste vejbane, store vandansamlinger på dårligt anlagte veje og søer i bunden mellem bakker.
  • Da dækkenes mønsterdybde har stærkt afgørende betydning for risikoen, er det vigtig at holde øje med sine dæk, så man kan sætte farten efter, hvor slidte de er. Man skal ikke mindst huske at kigge efter, før man kører ud i regnvejr med en lånt eller lejet bil.
  • Dækproducenter advarer generelt om, at for lavt dæktryk kan øge risikoen for akvaplaning.
  • Når der skal nye dæk på bilen, kan man eventuelt interessere sig for slidbanemønstre, som lover særlig god dræning (men det kan være på bekostning af andre egenskaber).

Kilde: DMI

Kilder: Bilmagasinet, DMI

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu