Kunder raser: Vi er blevet snydt så det driver

12. marts 2019 15:28 | Af: Jonathan Lykke Lilmoës, jl@newsbreak.dk

Talrige danskere mener, de er blevet snydt gennem auktioner og konkurrencer hos Facebook-siderne Aladdins Wish og Guldfeberen. Newsbreaks research peger på sammenhæng mellem siderne.

Med lokkende tekster og billeder udlover og sælger Facebook-siderne Aladdins Wish og Guldfeberen tilsyneladende smukke og skinnende ringe og andre smykker, men der er noget helt galt med auktionerne og konkurrencerne, mener flere danskere.

I flere uger har Newsbreak.dk talt med flere af Facebook-sidernes kunder, og der er fuldstændig enslydende kritik. De føler alle sammen, at de er blevet snydt på det groveste. For varerne når tilsyneladende aldrig frem – og det er fuldkommen umuligt at få sine penge tilbage. Selv afviser Aladdins Wish, at der er en sammenhæng mellem Guldfeberen og Aladdins Wish.

Desuden lyder forklaringen, at det er Postnords skyld, at de mange solgte smykker aldrig når frem til de håbefulde købere. Et hurtigt kig på anmeldelsessiden Trustpilot peger dog på, at vores kilder på ingen måde er de eneste, der aldrig ser skyggen af deres varer.

Guldfeberen på Trustpilot

Aladdins Wish på Trustpilot

Har ventet siden september

En af dem, Newsbreak har talt med, er Hanne Schou fra København. Hun købte i begyndelsen af september 2018 en ring hos Aladdins Wish. Det var et lyn-tilbud, så Hanne slog fornuften fra og tjekkede ikke anmeldelser af forretningen inden, hun trykkede køb. Det plejer hun ellers at gøre, men et hastetilbud kræver jo hurtig handling.

Ved bestillingen får hun at vide, at der er tre til fire ugers leveringstid, fra betalingen er registreret. Det sker kort efter, da Hanne overfører pengene til en bankkonto. I starten af januar 2019 kontakter hun Københavns Politi.

Hun har fået nok, for hendes ring er ikke kommet endnu. I oktober skriver hun sin første anmeldelse på Trustpilot, hvor hun revser virksomheden for ikke at levere den købte vare. Ikke længe efter bliver hun kontaktet af en person, der har med siden at gøre. De vilde forklaringer og dårlige undskyldninger flyder i en lind strøm.

Nu er der gang i en dialog og jeg har fået en forklaring og jeg håber at der ikke opstår flere misforståelser – er forhåbningsfuld“, skriver Hanne Schou på Trustpilot. Hun har i skrivende stund ikke fået hverken ring eller pengene tilbage.

Dialog er et særsyn

Egentlig er det mere undtagelsen end reglen, at der for Hannes vedkommende har været en faktisk dialog med den eller de personer, der står bag siderne. Der er ganske vist både mailadresse og telefonnummer tilknyttet Aladdins Wish, men trods utallige forsøg på telefonen er det ikke lykkedes Newsbreak.dk at få fat i nogen som helst – telefonisk. Tværtimod:

Til gengæld har der været hul i gennem skriftligt, men trods opfordring om at stille op til et telefoninterview er det stadig ikke lykkedes Newsbreak at få andet end et kort skriftligt svar fra Aladdins Wish. Hos Guldfeberen er der radiotavshed.

Mange kunder beskriver, hvordan de heller ikke har haft held til at få en egentlig kontakt til bagmændene eller bagmanden. For eksempel 48-årige Anne-Mette Sørensen fra Nordborg, der fortæller til Newsbreak.dk, at hun har skrevet flere gange på Facebook Messenger. Hun bliver mødt af et standardiseret svar.

Der er alt for travlt

Den 48-årige alsing bød på en lynauktion i december, som hun vandt med sit bud på 180 kroner. Hun betaler hurtigt på Mobilepay til Aladdins Wish-telefonnummeret. Så sker der bare ikke rigtigt mere. Trods flere henvendelser fra Sørensen til Facebook-siden, får hun konsekvent et undskyldende svar.

Mange opslag og konkurrencer senere – de dukker nærmest dagligt op på enten Guldfeberen eller Aladdins Wish – har den 48-årige stadig ikke modtaget sin vare. Hun har heller ikke haft held til at få sine penge retur.

– Jeg har kommenteret på en lang række opslag, der dukker op, hvor jeg skriver, at det er svindel, og folk skal holde sig fra det, men de bliver slettet, siger hun til Newsbreak. Den eneste kommunikation, der rent faktisk er indgående, er nye tilbud om billige ringe, halskæder og ørenringe.

Sletter sporene

Over alt på internettet er der decideret dårlig reklame for de to Facebook-sider, men et eller andet sted sidder der altså nogen, som forsøger at slette netop de spor. For ganske som Anne-Mette Sørensen og flere andre beskriver, så bliver deres kritiske kommentarer slettet ret hurtigt efter, de er dukket op.

På Trustpilot kan man ligeledes gøre et lille kunstindgreb, hvor tvivlere bliver afskærmet fra at læse detaljerne i anmeldelserne. For som virksomhed kan man nemlig bestride oplysningerne i en anmeldelse, der så midlertidigt bliver inaktiv. Det er i den grad flittigt benyttet af både Aladdins Wish og Guldfeberen.

Selv skriver en af de tre personer, der ifølge Facebook administrerer Aladdins Wish-siden, til Newsbreak, at man er rigtig træt af Trustpilot, fordi der bliver viderebragt en masse falske anklager mod “forretningen”.

Stort set alle på trustpilot er dokumenteret afsendt med foto, alligevel siger de, at de ikke har modtaget, men giver os ikke en chance for at gensende, det ødelægger os på Trustpilot og folk er ligeglade. Jeg er meget træt af trustpilot, de vidergiver injurier som medie, og jeg er ved at forberede retssag imod dem“, står der i svaret, Newsbreak.dk har fået. Newsbreak.dk har gjort vedkommende opmærksom på, at vi gerne til have et decideret interview.

Uanset hvad, så kan det ikke lade sig gøre at slette sporene så grundigt, at man ikke kan gå ind og se, at Aladdins Wish og Guldfeberen har henholdsvis en og en stjerne på Trustpilot, mens de kritiserende anmeldelser fortsat vælter ind.

Er det det samme?

Som nævnt er der både Guldfeberen og Aladdins Wish. Begge har enslydende annoncer og deler hinandens opslag og konkurrencer. De formuleres i samme sprog og fungerer på samme måde. Newsbreak.dk har desuden beviser på, at folk, der har købt noget det ene sted har fået oplyst samme betalingsmulighed som ellers tilhører den anden. De to sider har også mindst en enslydende mailadresse (dem er der i øvrigt mange forskellige af).

Aladdins Wish er tilknyttet en Thomas. Newsbreak er bekendt med hans fulde identitet, men da det ikke er lykkedes at opnå en egentlig kontakt, oplyser vi ikke denne. Telefonnummeret til betaling via Mobilepay er desuden også tilknyttet denne Thomas. I Facebook-svaret bekræftes det, at Thomas står bag Aladdins Wish.

Til gengæld nægter Aladdins Wish altså, at der er sammenhæng mellem denne og Guldfeberen. “Der er tale om 2 forskellige sider, så al sammenligning vil blive behandlet som injurier, jeg er ved at slæbe mange i retten pga. det her“, får vi at vide.

Ifølge Facebook er der tre personer med administratorrettigheder til Aladdins Wish og to til Guldfeberen. For begge steder gælder det, at der er tale om to herboende og for Aladdins Wish desuden en enkelt i Tyrkiet. Det er nærliggende at tro, der er flere personer inde over. Du kan læse mere om det meget indviklede net i artiklen her. Der er nemlig flere sider. “Så indviklet er Guldfeberen og Aladdins Wish

-Jeg blev bare så vred

En af dem, der har været i kløerne på Guldfeberen og ikke Aladdins Wish, er aarhusianske Linda Lerche. Den 41-årige kvinde vandt en lyn-konkurrence – af en art – hos Guldfeberen i slutningen af januar. Efterfølgende dukker en besked op i indbakken, hvor en glad Linda får at vide, hun har vundet 75 procent i rabat på et armbånd fra Evigkærlighed-kollektionen.

– Dagen efter den første lodtrækning vinder jeg igen, og det gør mig sgu mistænksom. Jeg vinder normalt aldrig noget, siger hun til Newsbreak.dk.

Inden, hun vinder igen, når Linda dog at overføre de i alt 110 kroner til Guldfeberen via Coop Bank. Hun får derpå – på samme måde som hos Aladdins Wish – besked på at sende en mail med sin adresse i, hvor efter hun vil få tilsendt sit armbånd. Overraskende nok modtager hun aldrig noget.

Linda Lerche forsøger flere gange at få kontakt til Guldfeberen via telefon, men forgæves. Til gengæld ringer hun i stedet til Coop Bank for at advare om, at de har en kunde, der helt tydeligt snyder folk. Både Aladdins Wish og Guldfeberen har skiftet bankkonto adskillige gange. Det kan du læse om her – og du kan også se, hvordan Coop Bank helt generelt håndterer den slags anmeldelser.

– Jeg bliver sur. Jeg blev bare så vred. Det er noget svineri. Det er fandme umoralsk. Det handler ikke om de 110 kroner. Folk skal have at vide, det her er noget svindel, siger hun. Alle Newsbreaks kilder stemmer i og siger det samme.

For eksempel Jan Biltoft fra Midtfyn. Han er en af dem, Newsbreak har talt med, der har absolut flest penge i klemme.

– Jeg har aldrig modtaget noget. Heller ikke mine penge. Det er kun 400 kroner, men det er princippet i det. De fortsætter endda med at sende konkurrencer direkte til mig, siger han.

Hvad er det egentlig, de sælger

Facebook-siderne lover guld og grønne skove med de varer, der udloves og sælges. Billedmaterialet er også særdeles flot og præsentabelt, men der er dog tvivl om, hvad det reelt er, der bliver solgt. Mange af de billeder, der er vedhæftet opslagene, kan nemlig også findes andre steder.

Newsbreak.dk er i besiddelse af flere screenshots af opslag fra både Guldfeberen og Aladdins Wish, hvor de billeder af smykker, der vises, også er at finde hos for eksempel internet-butikken AliExpress. Her koster for eksempel “De vilde blomster” fra Aladdins Wish 114 kroner.

På picclick.com har man også kunnet købe en fingerring med to sammenvoksende hjerter for sølle to amerikanske dollar, og denne eksakte ring med samme billede er også under navnet “Kærlighed i Evighed” udbudt på lyn-auktion hos Aladdins Wish. Buddet nåede over 350 kroner.

Det er vigtigt at pointere, at der ikke er noget ulovligt i at videresælge produkter købt andetsteds. Flere har dog tidligere anfægtet kvaliteten, der på ingen måde lever op til løfter om ædle metaller og ægte safir-krystaller. Det afvises kategorisk, at der er tale om uægte varer.

Eftersom Newsbreak.dk ikke har haft mulighed for at finde frem til kunder, der rent faktisk har modtaget noget som helst, har vi ikke kunnet efterprøve kvaliteten af de solgte produkter. En af dem, der tidligere har handlet med Guldfeberen, modtog rent faktisk det, han betalte for, er randrusianske Dennis Klinge. Han har gennem lang tid forsøgt at oplyse om, hvordan han mener, Aladdins Wish og Guldfeberen snyder kunder. Hvordan det er gået, kan du læse i artiklen her – med alt hvad den indebærer af trusler og telefonterror.

Hvad er forklaringen?

Newsbreak.dk har gentagne gange forsøgt at komme i telefonisk kontakt med folk bag de to Facebook-sider, men det er trods flere opkald altså ikke lykkedes. Mellem opkald måtte vi således ty til skriftlige forsøg.

I den forbindelse skrev vi en mail direkte stilet til alle de mailadresser, vi har fundet, der kan sættes i forbindelse med Thomas, Guldfeberen og Aladdins Wish. Her gjorde vi opmærksom på, at vi har forsøgt at ringe til telefonnummeret.

Samtidig skrev vi også, hvad det drejer sig om, og at vi meget gerne vil have en forklaring og stille nogle spørgsmål i den forbindelse. Vi gav en række muligheder for kontakt og henvendelse til Newsbreak. På mail fik vi ingen respons, men ved en identisk skriftlig henvendelse på Facebook lykkedes det at få et svar fra Aladdins Wish. Det kan du læse i fuld og ordret længde her:

der er tale om 2 forskellige sider så al sammenligning vil blive behandlet som injurier, jeg er ved at slæbe mange i retten pga det her

begge firmaer sender ud, lange leveringstider gør kunder utilfredse, lemming effekt på trustpilot, thomas [resten af navn slettet, red] ejer aladdins wish, ikke andre sider, folk skriver til vores kunder det er ulovligt og vi anmelder flere sager pt til politiet, der er tale om decideret chikane

“stort set alle på trustpilot er dokumenteret afsendt med foto, alligevel siger de at de ikke har modtaget, men giver os ikke en chance for at gensende, det ødelægger os på trustpilot og folk er ligeglade

jeg er meget træt af trustpilot de vidergiver injurier som medie og jeg er ved at forberede retssag imod dem

så hvis du videregiver deres injurier vedr. aladdins wish søger jeg erstatning fra jer også på forhånd tak

Vi har efter at have modtaget ovenstående beskeder igen forsøgt at kontakte Thomas/Aladdins Wish telefonisk – igen uden at komme i gennem. Til gengæld har vi videresendt syv essentielle spørgsmål, vi gerne vil have svar på.

1. Hvilke sider sælger du fra?

2. Hvorfor modtager folk ikke deres varer?

3. Hvorfor er Aladdins Wish ikke registreret i CVR-registret?

4. Hvorfor kan folk ikke få fat på dig, når de ringer og skriver på Messenger?

5. Hvorfor kan kunder, der føler sig snydt, ikke få deres penge tilbage, når de efter lang tids venten ikke længere gider vente?

6. Hvor får du de smykker, du sælger, fra?

7. Desuden vil jeg også høre, om du har nogle kommentarer til, at flere siger, de er blevet truet og chikaneret efter at have skrevet negative anmeldelser på Trustpilot?

Denne gang modtager vi blot et standardiseret svar:

Tak for din mail, vi har lidt travlt i øjeblikket, men vender tilbage til dig hurtigst muligt. Nogle kunder kan desværre opleve længere leveringstider ifm. auktioner og konkurrencer, vi håber på jeres tålmodighed. Kærlig Hilsen Aladdins Wish

x
Del din kommentar
Forsiden lige nu