Aladdins Wish svømmer i banker

12. marts 2019 15:28 | Af: Jonathan Lykke Lilmoës, jl@newsbreak.dk

Aladdins Wish og Guldfeberen anklages af flere kunder for at snyde, da de aldrig ser skyggen af deres varer. Bagmændene har et hav af bankkonti.

Aladdins Wish svømmer i banker
På mindst et tidspunkt har indbetalinger ifølge skullet gennemføres til Nordea, men der er brugt et hav af forskellige bankkonti. Arkivfoto: Scanpix

Flere af de godt 11.000 brugere hos Aladdins Wish undrer sig i øjeblikket over de konkurrencer, der for tiden florerer fra siden. For der er ganske vist tale om en konkurrence, hvor man kan vinde et eller flere smykker.

Aladdins Wish udtrækker så en vinder, der får tilsendt en besked, hvor det fremgår, at man dog alligevel skal slippe penge. Blandt andet er der altså et deltager- og ekspeditionsgebyr for at deltage. Det er på 79 kroner.

“Vindere” tilbydes to såkaldt sikre betalingsløsninger. Den ene er via betalingstjenesten Paypal. Den anden er bankoverførsel til en konto i – angives det – Nordea Bank. I alle de sager, Newsbreak.dk har beskrevet, har det været muligt at betale med bankoverførsel, men kontonummer og bank er blevet lavet om adskillige gange i løbet af få måneder.

Således har der ifølge vores vidende været tale om en – påståes det i hvert fald – konto i foruden Nordea i Nykredit Bank og Coop Bank, men der er mange flere kontonumre, der er blevet oplyst til “vindere” og købere. I mindst et tilfælde har Guldfeberen og Aladdins Wish benyttet samme bankkonto.

Som nævnt i artiklen “Kunder raser: Vi er blevet snydt så det driver“, har mindst en af de mange personer, der føler sig snydt, kontaktet Coop Bank for at gøre opmærksom på, at de har en kunde, der efter hendes overbevisning snyder folk. Det er Linda Lerche fra Aarhus.

– Jeg ringede til Coop Bank og advarede om, at de har en kunde, der får penge ind fra naive danskere, der tror, de køber noget skønt, som de ikke får. Banken takker så for informationen, men det fortsætter jo, siger hun til Newsbreak.dk.

Det er altid trist

Coop Bank vil naturligvis ikke tage stilling til den konkrete sag, da det er et privat anliggende, men Jesper Hastrup, der er juridisk chef i Coop Bank, oplyser i et mailsvar til Newsbreak.dk, at sager om bedrageri naturligvis altid er triste.

– Ved henvendelse fra en person, der fortæller, at han/hun er blevet snydt af en, der har benyttet en konto hos Coop Bank, forsøger vi altid ved henvendelse til vores kunde, at få beløbet tilbageført. Vi kan/må ikke tilbageføre beløbet uden vores kundes medvirken, skriver han blandt andet til Newsbreak.dk.

Linda Lerche undrer sig i den grad over, at banken ikke reagerede, da hun henvendte sig. For hvordan kan det bare fortsætte, at Guldfeberen og Aladdins Wish sælger videre? Det er dog vigtigt at understrege, at det for nuværende ikke er til at sige, om de konstante bankskifte skyldes lukkede konti. Bankerne kan og vil ikke udtale sig om den konkrete sag og/eller person.

– Som alle andre banker overvåger vi løbende vores kunders konti og reagerer, hvis vi oplever atypisk adfærd eller transaktioner, som vi ikke forstår. Banken har herefter flere reaktionsmuligheder, og ultimativt indberetter vi kunden til SØIK (bagmandspolitiet), hvis hvidvask med videre ikke kan afkræftes, skriver Hastrup helt generelt i sin mail til Newsbreak.

Det har ikke været muligt for Newsbreak at få en kommentar til denne specifikke sag fra Guldfeberen og Aladdins Wish. Vi har gjort vedkommende bag siderne opmærksom på, at vi gerne vil have et interview.

Fakta

Manglende kommentarer

Newsbreak.dk har gentagne gange forsøgt at komme i telefonisk kontakt med folk bag de to Facebook-sider, men det er trods flere opkald altså ikke lykkedes. Mellem opkald måtte vi således ty til skriftlige forsøg.

I den forbindelse skrev vi en mail direkte stilet til alle de mailadresser, vi har fundet, der kan sættes i forbindelse med Thomas, Guldfeberen og Aladdins Wish. Her gjorde vi opmærksom på, at vi har forsøgt at ringe til telefonnummeret.

Samtidig skrev vi også, hvad det drejer sig om, og at vi meget gerne vil have en forklaring og stille nogle spørgsmål i den forbindelse. Vi gav en række muligheder for kontakt og henvendelse til Newsbreak. På mail fik vi ingen respons, men ved en identisk skriftlig henvendelse lykkedes det at få et svar fra Aladdins Wish. Det kan du læse i fuld og ordret længde her:

der er tale om 2 forskellige sider så al sammenligning vil blive behandlet som injurier, jeg er ved at slæbe mange i retten pga det her

begge firmaer sender ud, lange leveringstider gør kunder utilfredse, lemming effekt på trustpilot, thomas [resten af navn slettet, red] ejer aladdins wish, ikke andre sider, folk skriver til vores kunder det er ulovligt og vi anmelder flere sager pt til politiet, der er tale om decideret chikane

“stort set alle på trustpilot er dokumenteret afsendt med foto, alligevel siger de at de ikke har modtaget, men giver os ikke en chance for at gensende, det ødelægger os på trustpilot og folk er ligeglade

jeg er meget træt af trustpilot de vidergiver injurier som medie og jeg er ved at forberede retssag imod dem

så hvis du videregiver deres injurier vedr. aladdins wish søger jeg erstatning fra jer også på forhånd tak

Vi har efter at have modtaget ovenstående beskeder igen forsøgt at kontakte Thomas/Aladdins Wish telefonisk – igen uden at komme i gennem. Til gengæld har vi videresendt syv essentielle spørgsmål, vi gerne vil have svar på.

1. Hvilke sider sælger du fra?

2. Hvorfor modtager folk ikke deres varer?

3. Hvorfor er Aladdins Wish ikke registreret i CVR-registret?

4. Hvorfor kan folk ikke få fat på dig, når de ringer og skriver på Messenger?

5. Hvorfor kan kunder, der føler sig snydt, ikke få deres penge tilbage, når de efter lang tids venten ikke længere gider vente?

6. Hvor får du de smykker, du sælger, fra?

7. Desuden vil jeg også høre, om du har nogle kommentarer til, at flere siger, de er blevet truet og chikaneret efter at have skrevet negative anmeldelser på Trustpilot?

Denne gang modtager vi blot et standardiseret svar:

Tak for din mail, vi har lidt travlt i øjeblikket, men vender tilbage til dig hurtigst muligt. Nogle kunder kan desværre opleve længere leveringstider ifm. auktioner og konkurrencer, vi håber på jeres tålmodighed. Kærlig Hilsen Aladdins Wish“.

Efter udgivelsen af de fire artikler:

Kunder raser: Vi er blevet snydt så det driver
Aladdins Wish svømmer i banker
Tåler ikke kritik: Sådan bliver folk truet
Så indviklet er Guldfeberen, Aladdins Wish og alle de andre

bliver Newsbreak.dk endelig kontaktet af Thomas, der står bag Aladdins Wish. Han nægter at medvirke i et interview.

x
Del din kommentar
Forsiden lige nu