Lider du af angst? Vær opmærksom på disse tegn

13. februar 2020 14:37 | Af: Majken Munk Nielsen, mn@newsbreak.dk

Angst er noget, alle lider af. Men bekymrer man sig i høj grad, har katastrofetanker eller andre symptomer, så er det en reel psykisk lidelse.

Det er helt normalt at lide i mindre grad af angst. Det er faktisk noget, der kan få os til at præstere bedre på samme måde som en smule stress også kan.

Men oplever man flere symptomer eller bekymrer sig i udtalt grad, så lider man af generaliseret angst, der også fører nervøsitet og anspændthed med sig, fremgår det af Sundhed.dk.

Artiklen fortsætter efter videoen

Ifølge DR led omtrent 350.000 danskere af angst i 2018, men hvad er tegnene egentlig på, at man lider af angst?

Hvad er det?

Det er lidt en svær størrelse, for der er forskel på det, man klinisk kalder angst, og hvad der i folkemunde menes med ordet.

Den psykiske lidelse angst eller generaliseret angst, som læger vil kalde den, er en fritflydende angst, der ikke knytter sig til en bestemt situation eller bestemte ting ligesom en fobi eksempelvis er.

Hvis man lider af sygdommen kan man ikke lade være med at bekymre sig. Det kunne for eksempel være, at man lider af katastrofetanker, hvor man tænker, at en selv eller ens pårørende rammes af en eller anden katastrofe.

Generelt er det almindeligt at bekymre sig, men når angsttilstanden tager over, er det en sygdom.

Tegn på sygdommen

Der er flere indikatorer på, at du kan lide af den psykiske lidelse.

Men ifølge Kognitiv Praksis er symptomerne på angst:

– Grublen
– Bekymringer
– Rysten
– Nervøsitet
– Muskelspændinger
– Tendens til at svede
– Ørhed i hovedet
– Hjertebanken
– Svimmelhed
– Trykken i maven
– Tør i munden
– Rastløshed
– Problemer med at sove
– Vejrtrækningsproblemer
– Tankemylder

Du kan se nogle af tegnene i galleriet ovenfor.

Så længe lider du af angst

Det er svært at estimere, hvor lang tid, man lider af den psykiske.

Angst er ifølge Psykiatrifonden en naturlig reaktion på en oplevet fare, derfor sidder angsten i os alle. Det er den, der får os til at reagere hurtigt og instinktivt. Det er først, når man reagerer den måde på en situation, der ikke sædvanligvis ville udløse en angsttilstand, at der er tale om en psykisk sygdom.

Da angst er iboende i menneskers psyke, vil den altid være der. Det handler bare om at håndtere den, så sygdommen ikke overtager dit liv. Det er også grunden til, at man ikke kan sige, hvor længe man typisk lider af sygdommen.

Hvad kan man selv gøre?

Det er først og fremmest dig selv, der skal være med til at behandle den. Der ifølge Slip Angsten en lang liste af ting, som du kan gøre, hvis du gerne vil slippe af med sygdommen.

– Nedsæt dit stressniveau
– Arbejd med dine tanker
– Styrk dit selvværd
– Lære din angst at kende
– Dyrk mindfulness
– Arbejde med de tanker, der trigger angsten

For det meste er behandlingen af den psykiske lidelse en kombination mellem medicinering og samtalebehandling. Behandlingen afhænger dog af, hvor slemt man lider af sygdommen, samt om man har haft tidligere psykiske problemer.

x
Del din kommentar
Forsiden lige nu