BBC dækkede over stjernes sexmisbrug af op mod 1.000 børn

19. januar 2014 12:40 | Af: Matias Mortensen
 
BBC dækkede over stjernes sexmisbrug af op mod 1.000 børn
Ifølge undersøgelsen kendte ledende medarbejdere hos BBC til Saviles opførsel, men intet blev gjort, Foto: AP/Lewis Whyld AP
Ifølge undersøgelsen kendte ledende medarbejdere hos BBC til Saviles opførsel, men intet blev gjort, Foto: AP/Lewis Whyld AP

Ifølge undersøgelsen kendte ledende medarbejdere hos BBC til Saviles opførsel, men intet blev gjort, Foto: AP/Lewis Whyld AP

Afsløringer af den afdøde BBC-vært Jimmy Saviles grusomme sexovergreb på børn har tidligere chokeret den britiske befolkning. Næste måned kommer en rapport, som ifølge den engelske avis The Observer vil konkludere, at misbruget var velkendt blandt mange BBC-medarbejdere, men ingen greb ind.

Rapporten er lavet af den tidligere dommer  Janet Smith på baggrund af interviews med både ofre og BBC-medarbejdere. The Observer har talt med en kilde, der er tæt inde omkring arbejdet med rapporten.

– Tallene er chokerende. Mange hundrede og potentielt op til 1.000 personer var ofre for Savile, mens han repræsenterede BBC, siger kilden til The Observer.

Rapporten vil dykke ned i, hvordan Savile brugte kunne begå sit misbrug i BBC’s lokaler i over 40 år, uden at der blev grebet ind.

 

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu