ANNONCE

Bilejere skal huske dette – også i disse tider

17. marts 2020 18:34 | Af: Peter Koch, pk@newsbreak.dk

Ellers kan det blive dyrt, på flere måder.

Bilejere skal huske dette - også i disse tider
BIlejere skal huske deres biler, også under et udbrud af coronavirus. Genrefoto.

Danmark, og resten af verden, befinder sig i en tid, hvor rigtig meget ikke er, som det plejer at være. Folk bliver i vidt omfang bedt om at arbejde hjemme, holde ekstra god afstand til hinanden, når de er ude offentligt, og i øvrigt ikke se alt for meget til andre mennesker.

Det betyder dog ikke, at du kan slippe for at holde din bil synet. Det betyder heller ikke, at du ikke skal overholde serviceaftalerne for en ny bil underlagt garanti. Det skriver FDM.

Artiklen fortsætter under videoen. 

Der gør sig forskellige faktorer gældende for syn og service, og de handler blandt andet om lov og økonomi.

Det er typen af det køretøj, du ejer, der afgør, hvor ofte du skal have det til syn. En almindelig personbil skal synes første gang fire år efter, at den er blevet indregistreret første gang. Herefter skal den synes periodisk hvert 2. år. Det skriver Færdselsstyrelsen.

Du bliver indkaldt til syn via din e-Boks, og selvom der eksempelvis er udbrud af en omfattende, ny og ukendt sygdom som coronavirus covid-19, kan du altså stadig regne med, at din bil skal synes, og at du får en indkaldelse til det.

FDM skriver, at du risikerer bøder, hvis din bil ikke overholder syn.

Et spørgsmål om penge

Det er et lovkrav at have en bil, der er godkendt ved et syn. Det samme kan ikke siges om service. Her handler det mere om penge.

Der findes forskellige former for serviceeftersyn af biler. De varierer med rigtig mange kilometer for forskellige biler, og hører din bil under en garanti, hvor forhandleren stiller krav om, at serviceaftalerne skal være overholdt, for at garantien kan gøres gældende, er det altså vigtigt, at du husker at få din bil synet.

”Selvom vi står i en helt ekstraordinær situation, der kan ligne force majeure, er det stadig vigtigt, at man som bilejer bestræber sig på at overholde serviceforpligtelser og -plan. Bliver man forhindret i at komme til service, eller er værkstedet lukket, er det vigtigt, at man kontakter sin forhandler eller importør. Man skal kunne bevise, at man aktivt har forsøgt at løse situationen,” siger afdelingschef i FDMs juridiske rådgivning, Lennart Fogh, til FDM.

 

ANNONCE

ANNONCE
Del din kommentar
Forsiden lige nu