ANNONCE

Corona-hotline har professionel udfordring

10. marts 2020 06:11 | Af: Newsbreak.dk

Sundhedsstyrelsens corona-hotline, som bekymrede borgere skal ringe til, betjenes ikke længere af sundhedsfaglige, men i stedet af frivillige fra ­hjemmeværnet

Corona-hotline har professionel udfordring
De frivillige sidder klar til at besvare de oftest stillede spørgsmål. Genrefoto.

Oplever man symptomer på coronavirus eller har spørgsmål til, hvordan man undgår smittefare, så opfordrer Sundhedsstyrelsen borgere til at ringe til en særlig hotline. Alle opkald blev indtil i fredags varetaget af netop Sundhedsstyrelsen og besvaret af sundhedsfagligt personale.

Sådan forholder det sig ikke længere. Siden fredag eftermiddag er opkaldene i stedet blevet besvaret af frivillige fra hjemmeværnet og Beredskabsstyrelsen. Det skriver Kristeligt Dagblad.

Artiklen fortsætter under videoen. 

Hjemmeværnet bekræfter, at frivillige fra hjemmeværnet har passet hotlinen siden fredag. Konkret har 35 hjemmeværnsfolk de seneste dage siddet klar i callcentret fra klokken 7 til 23, mens 10 har besvaret opkald om natten. Til stede er også én læge til at svare på sygdomsrelaterede spørgsmål.

Mini-indføring

Adspurgt om de udvalgte hjemmeværnsfolk har særlige forudsætninger for at svare på spørgsmål angående coronavirus og smittefare, svarer presseafdelingen ”ikke som sådan”.

”De har modtaget et lille ’crash course’-kursus i at modtage opkaldene,” lyder det.

Crash-hvad for noget?
”Det er sådan en mini-indføring.”

Hvad består den mini-indføring i?
”Det kan jeg ikke sige noget om – ring til Rigspolitiet.”

Hyppige spørgsmål

I Rigspolitiet oplyser man, at medlemmerne af hjemmeværnet modtager en introduktion og et spørgsmål-svar-skema med hyppige spørgsmål.

Kristeligt Dagblad kom på sporet af oplysningen, da en bekymret borger rettede henvendelse.

Borgeren – der ønsker at være anonym, men hvis identitet er bekendt af redaktionen – havde i går kontaktet hotlinen efter at have oplevet lette influenzalignende symptomer i weekenden.

Her oplyste han, at han nogle dage forinden havde truffet en bekendt, der for nylig havde været i Milano i det nordlige Italien – det område i Europa, hvor der er konstateret flest smittetilfælde. Han kontaktede derfor hotlinen på opfordring fra egen læge.

Hvor ligger Milano?

”Undskyld, men jeg er altså ikke så stærk i geografi, så hvor er det nu, Milano ligger?”, spurgte medarbejderen og tilføjede, at han ikke var lægefagligt specialiseret.

De to fik imidlertid hurtigt geografien på plads, hvorefter borgeren – uden yderligere opklarende spørgsmål – blev informeret om, at han og hustruen skulle 14 dage i hjemmekarantæne.

Efter opkaldet undrede borgeren sig over forløbet og det faktum, at telefonpasseren havde virket en anelse uoplyst.

Tilsvarende undrede han sig over, at han ikke var blevet spurgt til, hvornår hans bekendte var kommet hjem fra Milano. Han ringede til sin bekendte og fik at vide, at dette var over en måned siden, hvorefter borgeren tog kontakt til egen læge, der forklarede ham, at der ingen smittefare er, når der er gået så lang tid.

”Det er virkelig absurd – hvis jeg ikke havde forholdt mig kritisk, så havde min kone og jeg befundet os i karantæne,” siger borgeren.

ANNONCE

ANNONCE
Del din kommentar
Forsiden lige nu