Derfor skal du pifte dækkene på din cykel nu

8. november 2017 10:07 | Af: Louise Bennetzen, lb@newsbreak.dk og Ritzau Fokus

Cyklen skal rustes til at klare vinterens saltede gader og stræder. Og så kan det faktisk sikkerhedsmæssigt gøre en forskel at lukke lidt luft ud af dækkene.

Trodser du kuldegraderne for at cykle om vinteren? Skal du suse gennem de isglatte gader og stræder for at komme fra A til B, skal jernhesten sadles til vintervejret, hvis du vil være sikker.

Ligesom vi mennesker pakker os ind i tykke trøjer, for at frosten ikke skal bide, skal man sikre, at frosten heller ikke bider på cyklen. Hvis altså man vil cykle om vinteren.

Frost kan ødelægge bremsen

Sæt cyklen i skuret, eller under halvtaget i ly for regn, slud og sne. Dels forhindrer det rust, men vigtigst af alt så kan det have stor sikkerhedsmæssig betydning. Det siger cykelmekaniker Magnus Lindhart Jørgensen fra Cyklistforbundets butik, Cyklistbutikken 1905.

– Hvis der er kondensvand i bremsekablet, og det fryser, så vil du opleve, at bremsen enten sidder fast. Hvis den derimod bremser, mens den friser, vil bremsen ikke slippe igen, advarer han.

Derfor kan man putte silikoneolie ind i kablerne og forsegle åbningen ved kablerne med monteringsfedt, som danner en prop.

Under alle omstændigheder skal kæden smøres med olie, og det samme gælder gear, lås, støtteben og tandhjul, hvis man vil cykle om vinteren.

Pift dækkene

Selv om man er vant til, at dækkene skal være pumpet, giver det faktisk sikkerhedsmæssigt mening at pifte noget af luften ud, når vintervejene bliver spejlglatte.

Jo mere vejgreb man har, jo mere rullemodstand får man også, forklarer Magnus Lindhart Jørgensen.

Fakta

Undgå at punktere i vinterkulden

Vil du gerne blive ved med at cykle om vinteren? Så kan det være en god ide at købe nye dæk.

Risikoen for punktering bliver nemlig større, jo ældre og mere slidte dækkene er. Og hvor slangeskift og lapning nemt kan lade sig gøre på en sommerdag, er det lidt en anden sag i vintermørkets kulde.

Det er også en god ide at finde kraftige dæk med udpræget mønster og indstøbt anti-punktér indlæg. Hvis du skal have sådan nogle dæk af en ordentlig kvalitet, koster de et par hundrede kroner.

Til gengæld har de det nødvendige vejgreb under stort set alle forhold og er særdeles robuste mod punkteringer.

Du kan også prøve at gå en dækstørrelse eller to op. Husk at tjekke om der er plads til større dæk under dine skærme, inden du tager ud og køber nogle nye dæk.

Det er vigtigt, at der omtrent en centimeter luft mellem dæk og skærm, så sne, der bliver trukket med op af dækmønsteret, ikke blokerer for hjulets rotation.

Kilde: DMI

– Lukker man lidt luft ud af dækkene, bliver det tungere at køre, men til gengæld risikerer man i mindre grad at skride ud.

– Racercykeldæk er ikke gode om vinteren, hvorimod en mountainbike for eksempel er helt perfekt, siger han.

Giv cyklen et bad

Bliver cyklen sjasket til af slud fra en tur på saltede stier, hvirvles der saltrester op på stellet. Det vil langsomt æde sig ind som rust eller ir på cykeldelene og i særdeleshed kæden.

Derfor kan det virkelig betale sig at skylle cyklen med vand efter en sjappet tur.

– Salt er noget af det værste til at smadre cyklen, så sørg for at smøre, rengøre og give den olie – i hvert fald hver anden uge, hvis det er hårdt vejr.

– Hvis du har mulighed for at stille cyklen et tørt og overdækket sted, så gør det, siger Magnus Lindhart Jørgensen.

Klik igennem galleriet for at få tips til, at din cykel kan klare vinterkulden.

Kilder: Magnus Lindhart Jørgensen, cykelgear.dk.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu