ANNONCE

Cykler du meget? Pas på med dette

3. juli 2020 10:51 | Af: Majken Munk Nielsen, mn@newsbreak.dk og Ritzau Info

Cykling er en udstyrssport, men dine sundhedstrackere og devices kan spænde ben for sin kondition og motivation.

Motionscykling bliver stadig mere populært herhjemme. Alene hos DGI er antallet af cykelmotionister de seneste fem år steget med 32 procent.

Cykling er kendt for at være en udstyrssport, og der findes et utal af sundhedstrackere og devices, som kan bruges på cykelturen. Men det er ikke alle, som er lige gavnlige.

Ikke stirre dig blind

Eksempelvis må du ikke stirre dig blind på din hastighedsmåler, fastslår Magnus Korsgaard Nielsen, der er ansvarlig for outdooridræt og cykling i DGI Midtjylland.

– En hyppig faldgrube er, at folk har så ensidigt fokus på at nå en given tid på en udvalgt distance, at de kommer til at træne for ensidigt, siger han.

Problemet ved det er, at træningen bliver for monoton. Og så bliver den ikke bare kedelig, men også ineffektiv.

– Hvis man hele tiden yder ved samme intensitet, bliver man ikke ret meget bedre, siger Magnus Korsgaard Nielsen.

(I galleriet over artiklen kan du se nogle gode cykel-råd).

Han råder I stedet til, at du indlægger sprints, bakketure eller øver rulleskift med dine træningsmakkere.

– Man skal øve det, man gerne vil være god til. Og på den måde får man både trænet ved lav, moderat og høj intensitet, hvilket vil afspejle sig i ens ydeevne på cyklen, siger han.

Sådan skal du tracke

Det er også en hyppig fejl at tilrettelægge hele træningspasset efter en pulsmåler, fortæller Mads Dellgren, der er fysioterapeut med speciale i cykling hos Dellgren Bikefit & Fysioterapi.

Pulsen vil nemlig blive påvirket af dit energiniveau, væskebalance og andre biologiske faktorer. Og pulsmåleren tager heller ikke højde for bakker og modvind på cykelstien.

– Så hvis du gerne vil tracke din træning, vil jeg anbefale, at du bruger en wattmåler. Den viser præcis, hvad du yder på cyklen, siger han.

Hvis du derimod bliver drevet mere af ydre end indre konkurrence og sundhedstracking, findes der også en række muligheder.

Via den gratis cykelapp Strava kan du eksempelvis køre om kap med andre, der cykler i dit lokalområde. De såkaldte segmentkonkurrencer har især fået en opblomstring under coronakrisen, hvor meget holdmotion er aflyst, fortæller Mads Dellgren.

Det vil være en motiverende gulerod for de konkurrencemennesker, som ellers har set størstedelen af sommerens motionscykelløb blive aflyst.

– Det er ofte bakkestrækninger, nedkørsler eller længere stykker flad vej. Og så kan man sammenligne sin tid med andre, der har kørt på stykket – inddelt efter køn og vægtklasse, siger Mads Dellgren.

Fakta

Sådan bliver du en sikker cyklist

Newsbreak.dk har bedt specialkonsulent fra Rådet for Sikker Trafik Pernille Ehlers komme med sine bedste råd for at undgå at blive en del af ulykkesstatistikken for cyklister

  • Se dig godt for, og brug tid på at se dig for.
  • Giv tegn. Vis, hvad du vil, så de andre kan se, hvad du vil. Og hold selv øje med de trafikanters hensigt.
  • Vær opmærksom – drop musikken i ørene og mobilen og alt muligt andet, der kan mindske din opmærksomhed på trafikken.
  • Vis hensyn, og lad være med nødvendigvis at holde på din ret – det kan være ret farligt at holde på din ret nogle gange (Pernille Ehlers understreger denne pointe med en meget sigende anekdote fra en gang, hun var indlagt på hospitalet, hvor hun lå på stue sammen med en mand, der var kommet alvorligt til skade som cyklist. Han var blevet ramt af en modkørende bil, der skulle svinge til venstre i et kryds. “Jamen, jeg havde set, at han kom kørende, og jeg kunne også godt se, at han kørte stærkt, men det var jo ham, der skulle holde tilbage,” gengiver Pernille Ehlers hans forklaring på ulykken).
  • Husk lygter og cykelhjelm.
  • Sørg for at være opmærksom på glatte veje i vintertiden. Hvis der er glat så sæt farten ned og pas godt på – kør eventuelt afsted i lidt bedre tid.

ANNONCE

x
Del din kommentar
Forsiden lige nu