Dette almindelige køretøj er 50 gange mere livsfarligt end en bil

21. marts 2018 20:21 | Af: Jonathan Lykke Lilmoës, jl@newsbreak.dk

Pas på på vejene.

En ny rapport slår fast, at risikoen for at komme alvorligt til skade eller dø er markant større, hvis du færdes på en tohjulet i stedet for en firhjulet. Motorcykelsæsonen sparkes for alvor i gang på fredag, og det betyder, at antallet af dødsulykker stiger.

I en pressemeddelelse fra Rådet for Sikker Trafik fremgår det, at en ny undersøgelse fra Transport DTU slår fast, at risikoen for at dø eller komme alvorligt til skade i en trafikulykke er mindst 50 gange højere, hvis man kører på motorcykel frem for i bil.

– Når risikoen for motorcyklister er så mange gange større per kørt kilometer, skyldes det ofte, at hastigheden er for høj i mange af dødsulykkerne på motorcykel. Desuden er motorcyklisterne ikke beskyttet på samme måde, som man er i en bil. Og endelig er motorcyklisterne lette at overse, fordi de ikke fylder meget i gadebilledet, siger Jesper Sølund, dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik.

Landsdækkende kontrol på vej

På baggrund af tal fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker sætter politiet gang i en landsdækkende kontrol. I rapporten med tallene kan man læse, at såkaldt risikovillig kørsel ser ud til at optræde i flere tilfælde i motorcykelulykker end i øvrige ulykker, som Havarikommissionen har undersøgt. Risikovillig kørsel kan for eksempel være at køre langt over tilladt hastighed.

Ved denn landsdækkende hastighedskontrol vil politiet blandt andet have fokus på motorcyklisternes fart og adfærd i trafikken.

– I de kommende forårsmåneder går vi ud med hastighedskontroller landet over, fordi mange trafikanter fristes til at køre for stærkt. I den forbindelse har vi særligt øje på motorcyklernes hastighed og adfærd, fordi vi oplever, at det er her motorcyklisternes kørekultur for alvor kan forbedres. Heldigvis kan mange motorcyklister sagtens finde ud af at køre fornuftigt, men der er stadig for mange, der bevidst kører hasarderet, siger Christian Bertelsen, politiassistent, Rigspolitiets Nationale Færdselscenter.

Hold øje, bilist

I nogle af ulykkerne, hvor motorcykler og biler kører sammen, skyldes det ifølge Rådet for Sikker Trafiks pressemeddelelse, at bilisterne overser motorcyklerne, når der foretages sving eller køres ud fra en sidevej, hvor bilisten burde have holdt tilbage.

Derfor er det også vigtigt, at bilisterne nu er ekstra opmærksomme på motorcyklisterne, mener FDM.

– Det er vigtigt, at motorcyklisterne tager den med ro og kører forsigtigt. Men samtidig skal bilisterne huske på, at motorcykler igen bliver et sædvanligt syn i trafikken. Det er lettere at overse en motorcykel end en bil, og det kan ofte være svært at bedømme motorcyklens hastighed, så det er afgørende, at man som bilist er ekstra opmærksom på disse udfordringer, siger Dennis Lange, juridisk konsulent i FDM.

Selvom antallet af dræbte motorcyklister faldt fra 2016 til 2017, er problemet med alvorlige motorcykelulykker ikke formindsket. Antallet af motorcyklister, der kom alvorligt til skade, er nemlig på samme niveau som tidligere år, viser tal fra Vejdirektoratet.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu