Din gamle dieselbil kan være lidt mere værd

9. juni 2019 18:42 | Af: Peter Koch, pk@newsbreak.dk

Sådan har det været siden 1. februar. Nu er det snart slut.

Din gamle dieselbil kan være lidt mere værd
I et forsøg på at få skrottet gamle diselbiler, er der sat penge af til ekstra høje skrotpræmier. Genrefoto.
Del:

Har du en gammel dieselbil stående, og mangler du en god grund til at skrotte den? Én grund kan være, at Miljøstyrelsen siden februar har udlovet en særligt høj skrotpræmie for netop gamle dieselbiler. En anden grund kan være, at det “tilbud” udløber 1. juli.

Miljøstyrelsen skriver, at ordningen gælder dieselbiler der blev indregistreret første gang før 1. januar 2006. Disse biler giver ejeren en skrotpræmie på 5000 kroner fremfor de ellers vante 2200 kroner, men nu er målet ved at være noget.

Det har hele tiden været sådan, at ordningen stoppede, når der enten var udbetalt præmier for 100 millioner kroner, eller i 2020. Miljøstyrelsen skriver, at de afsatte midler næsten er væk.

-For at sikre en korrekt afvikling af de resterende midler i ordningen, lukker Miljøstyrelsen for modtagelse af ansøgninger fra 1. juli 2019, skriver Miljøstyrelsen.

Hvis du vil gøre brug af ordningen, skal du søge om det seneste 30. juni 2019. Har du en bil stående, der lever op til kravene, skal du aflevere den hos en godkendt ophugger.

Ophuggeren udfylder herefter en ekstra attest, der indsende til Miljøordning for biler sammen med den normale skrotningsattest. Herefter får du adgang til de ekstra midler.

Da ordningen trådte i kraft, vækkede den glæde hos FDM, men ikke kun glæde.

– Det er velkendt, at de ældste dieselbiler forurener mest, derfor hilser FDM den nye højere skrotpræmie velkommen. Den vil motivere ejere af de ældste dieselbiler til at skrotte bilen til fordel for en mindre forurenende motor. FDM så dog gerne, at man havde udvidet ordningen til også at omfatte dieselbiler til og med årgang 2010, de såkaldte Euro 4-dieselbiler, alternativt at man gav bilejerne et tilskud til eftermontering af partikelfilter. Det ville kunne begrænse partikeludledning fra de ældre dieselbiler yderligere, sagde juridisk konsulent i FDM, Dennis Lange, til FDM.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu