ANNONCE

Disse platforme ripper dine data

22. november 2020 20:00 | Af: Ritzau Fokus

Blandt andet Facebook samler data om danske brugere i stor stil. Omfanget overrasker chef i styrelse.

En ny unders√łgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kortl√¶gger omfattende sporing af danske brugere p√• digitale platforme.

Det fort√¶ller kontorchef Claus Galbo-J√łrgensen, leder af Center for Digitale Platforme i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

– Jeg blev personligt overrasket over, hvor omfattende det er. Og ikke mindst i hvor h√łj grad de her data bliver kombineret p√• tv√¶rs af forskellige tjenester, siger Galbo-J√łrgensen.

(I galleriet over artiklen kan du se, hvilke platforme, der er brugt i unders√łgelsen. M√•ske er det netop de, du ogs√• bruger?)

Unders√łgelsen bygger p√•, hvilke data der er blevet indsamlet om danske brugere p√• fem af danskernes foretrukne digitale platforme. Blandt andet Facebook, og n√•r der s√łges p√• Google.

Resultatet er særligt relevant i en dansk kontekst.

Danmark er det land i EU, hvor den st√łrste del af befolkningen bruger sociale netv√¶rkstjenester. Cirka 57 procent af alle EU-borgere mellem 16 og 74 √•r brugte i 2019 sociale netv√¶rkstjenester. I Danmark er det tal 81 procent.

Fordele og ulemper

Platformenes dataindsamling har både fordele og ulemper, mener kontorchefen. Særligt relevante reklamer kan være en fordel.

– Dataindsamlingen muligg√łr jo de tjenester, som nogle platforme tilbyder, og det kan give mere m√•lrettede reklamer, hvilket for nogle forbrugere kan v√¶re en udm√¶rket ting.

Fakta

FAKTA: Danskere spores i stor stil af digitale platforme

Unders√łgelsen dokumenterer en omfattende sporing af brugerne.

* Bag unders√łgelsen st√•r revisionsvirksomheden PwC. Den er lavet for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

* De har taget udgangspunkt i, hvordan de fem store digitale platforme indsamler og anvender data.

* Platformene har i mange tilfælde adgang til flere detaljerede oplysninger om brugerne. For eksempel hvordan vi ser ud gennem billeder.

* Ogs√• brugernes pr√¶ferencer, netv√¶rk og k√łbsm√łnstre benytter de digitale platforme if√łlge unders√łgelsen.

* Flere platforme indsamler l√łbende data om brugeren. Det sker ogs√•, n√•r brugeren ikke benytter platformen. For eksempel gps-lokationer.

Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Unders√łgelsen viser ogs√•, at tre ud af fire forbrugere er bekymrede for, hvordan platformene bruger deres persondata.

Claus Galbo-J√łrgensen peger p√•, at flere platforme indsamler data om brugeren i den fysiske verden.

Den form for dataindsamling har tidligere bekymret nogle brugere, bemærker han.

РDet, at sporingen faktisk også er helt fysisk Рhvordan man for eksempel bliver sporet, hvis man går ind i en bestemt butik Рoverrasker mig også.

Kontorchefen h√•ber, at unders√łgelsen kan skabe en st√łrre bevidsthed hos de danske forbrugere om, hvilken data der bliver indsamlet.

– Og de kan ogs√• bruge den til at tage stilling til, hvor meget data platformene skal indsamle om dem selv, siger Claus Galbo-J√łrgensen.

ANNONCE

ANNONCE
Del din kommentar
Forsiden lige nu