ANNONCE

Disse ting kan reducere risikoen for Alzheimers

30. januar 2020 12:05 | Af: Majken Munk Nielsen, mn@newsbreak.dk

Et længerevarende studie om indtaget af flavonoider har vist, at det kan reducere risikoen for at få Alzheimers.

Et hold af forskere fra Rush University i Chicago har over flere år spurgt ind til 921 personers kostindtag og undersøgt, hvor stor en risiko de havde for at få Alzheimers.

Studiet, der er udgivet i Neurology, har siden vist, at særligt indtaget af flavonoider kan have en god effekt på netop den risiko, skriver Daily Mail.

Artiklen fortsætter efter videoen

I galleriet ovenfor kan du se hvilke fødevarer, der kan nedsætte din risiko for at få Alzheimers.

Risiko markant reduceret

De 921 deltagende, som forskerholdet har undersøgt, der i analyserede test ikke viste tegn på demens. 220 af de deltagende udviklede i løbet af de op til 12 år, som forskerholdet har fulgt de deltagende, Alzheimers.

Gennemsnitsalderen på de deltagende var omkring 81,2 år, hvor størstedelen af dem var kvinder.

På trods af at der var taget højde for alder, køn, genetisk disposition og uddannelse, så viste studiet, at en kost bestående af flere flavonoider kan mindske risikoen for at få Alzheimers.

De deltagende, der indtog flest flavonoider, havde halveret deres risiko for at få sygdommen.

Mere forskning behøves

Resultaterne af studiet er lovende, men de er på ingen måde en garanti.

– Der er brug for mere forskning for at bekræfte de resultater, men det er lovende fund. Med en stigning af ældre i befolkningen verden over kan bare en lille reducering af antallet med den ødelæggende sygdom, eller bare en forsinkelse af det i et par år, kan have en enorm fordel for den offentlige sundhed, forklarer Dr. Thomas Holland, der er én af forskerne bag studiet.

Særligt var det to typer af flavonoider, der viste sig at være særligt effektive. Kaempferol nedsatte risikoen med omkring 51 procent, mens den anden type isorhamnetin reducerede risikoen med 38 procent.

Flavonoider er generelt kendt for at have en antioxidant og anti-inflammatorisk virkning.

I galleriet ovenfor kan du se nogle af de fødevarer, som indeholder de gode flavonoider.

ANNONCE

ANNONCE
Del din kommentar
Forsiden lige nu