Hvad er DMI? Bag om Danmarks vejrorakler

5. juli 2018 12:51 | Af: Nicklas Skyum Clausen, nc@newsbreak.dk

Danmarks Meteorologiske Institut er blandt andet indehavere af en af landets mest besøgte hjemmesider

Hvad er DMI? Bag om Danmarks vejrorakler
DMI advarer os, når vejret raser (Foto: Henning Bagger/Scanpix)

DMI – Danmarks Meteorologiske Institut. Hos dem sidder nogle af de mennesker, vi danskere er allermest afhængige af og stoler allermest på.

Faktisk klikker vi os ind på deres hjemmeside mere end en halv milliard gange årligt – det vil sige, at hver eneste af os danskere besøger deres hjemmeside 100 gange om året.

Det viser tal fra Danske Medier Research.

Det sætter naturligvis forventningerne højt til meteorologerne, og i alt cirka 250 medarbejdere, der leverer vores vejr(udsigt).

At vejrmeldingerne er præcise og lokale sikres blandt andet af en supercomputer, der sørger for, at der kan leveres lokaludsigter for ikke mindre end 10.000 forskellige steder i Danmark, Færøerne og i Grønland.

Fakta

Den nye hjemmeside

  • dmi.dk er den officielle vejrhjemmeside for Danmark, Grønland og Færøerne.
  • dmi.dk er en af Danmarks mest besøgte hjemmesider med 528.260.058 sidevisninger i 2016 og 539.987.039 sidevisninger i 2017. Tallet er inklusiv app og mobilvisning.
  • Hjemmesiden gik første gang i luften i 1996 med ‘Vejrbutikken’. Siden da er den blevet grundlæggende omlagt fire gange: i 1998, i 2003, i 2013 og nu i 2018.

Kilde: DMI.

Livet som meteorolog hos DMI

Meteorologerne arbejder på flere forskellige steder og i flere forskellige stillinger – de største arbejdspladser er på hovedkvarteret i Lyngby, flyvestation Karup og i Søndre Strømfjord i Grønland.

Og ligesom vejret ændrer sig fra dag til dag, er der heller ikke to arbejdsdage, der er ens, fortæller meteorologen Tine på vejrinstituttets hjemmeside:

– Herude er der sjældent to dage, der er ens. Udover at vejret ændrer sig fra dag til dag, er der også mange forskellige områder og udsigtstyper, der dagligt skal produceres. Jeg er ansat som meteorolog i den sektion, der laver udsigter til offentligheden, siger hun.

Hendes afdeling har både ansvar for kontakt til de medier, der trænger til en vejrudsigt på radio, tv eller skrift – og så har de også ansvaret for at sende varsler ud til beredskabet, hvis der er vildt vejr på vej.

Og for at sikre, at vi får de bedste vejrudsigter, tjekker Tine og kollegerne konstant op på deres eget arbejde:

– Vi er en lille gruppe meteorologer, som hver måned gennemgår de udsendte udsigter og sammenholder det forudsagte vejr med det observerede vejr. Er der uoverensstemmelser analyseres disse grundigt. Dette gøres, så vi sikrer en fortsat høj kvalitet af vores udsigter, siger hun.

Stort millionbudget hos DMI sikrer vores vejrudsigter

Det årlige budget for at holde vejrtjenesten kørende ligger på omkring 300 millioner kroner.

De penge kommer blandt andet ind ved, at de sælger data og særydelser til en række kunder i erhvervslivet, for eksempel rederier, der har særlige behov for meteorologiske data.

Resten af pengene, som vejrinstituttet drives for, kommer fra os skatteydere. Men så får vi også mange klik for pengene.

Derfor er institutionen også en hjørnesten i huset under det danske energi-, forsynings- og klimaministerium. Og ministeren er da heller ikke bange for at rose dem:

– Vejret har afgørende betydning for vores hverdag. Med over 500 millioner sidevisninger om året er vejret både et højt elsket samtaleemne og i centrum, både når vi planlægger hverdagen og sikrer os, når der bliver varslet om farligt vejr, har Energi- Forsynings- og Klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) tidligere sagt om instituttet.

Og med en ny hjemmeside har de sikret sig, at endnu flere danskere får glæde af endnu mere viden.

Fakta

DMIs hjemmeside

  • Hjemmesiden er responsiv, dvs. at det tilpasser sig computer, tablet eller mobil, så vejrudsigten altid bliver vist på den bedst mulige måde. Omkring 50 % af sidens trafik sker i dag fra tablet og mobil, og DMI’s brugerundersøgelser viser, at brugerne i høj grad bruger hjemmesiden til at planlægge deres dag og transport. Det er der nu optimale muligheder for at gøre selv på farten.
  • Det nye dmi.dk er designet efter, hvor brugerne befinder sig (såkaldt geolokation). Dermed tilbyder siden automatisk netop den lokale vejrudsigt, der er mest relevant. Geolokation er et valgfrit tilbud til brugerne.
  • Det nye dmi.dk giver mulighed for, at brugerne kan gemme deres egne favoritsteder i Danmark, i Grønland, på Færøerne eller i verden. Favoritterne bliver herefter vist på forsiden, hver gang man åbner det nye dmi.dk.
  • Det nye dmi.dk samler en masse kendte vejrprodukter på et zoombart kort, så det er nemt at dykke ned i DMI’s mange vejrinformationer. Kortet ligger både på forsiden af det nye dmi.dk og på siderne med de lokale vejrudsigter.
  • Det nye dmi.dk tilbyder vejrudsigter for 10.000 steder i Danmark. Der er 25 gange flere end på den nuværende hjemmeside. Grønland får 15 gange flere lokale vejrudsigter; i alt nu 600. Dertil kommer 95 steder på Færøerne. Dette lokalvejrs-produkt er nu centrum for designet, og den nye måde at præsentere data på gør det endnu lettere at søge på lokale stednavne og at tjekke vejret netop der, hvor det er mest interessant for den enkelte.
  • Det nye dmi.dk har et stærkt forbedret radarprodukt, som bl.a. viser en radarfremskrivning. Radarfremskrivning er en prognose for regn og sne den næste halvanden time, der ligger i forlængelse af de radarbilleder, brugerne kender fra det nuværende dmi.dk. Det nye radarprodukt har også flere detaljer, og brugeren kan zoomes ind på kortet.
  • Det nye dmi.dk viser vejrdata fra en ny vejrmodel for Sydgrønland. For Nordgrønland bliver den nye vejrmodel sat i drift i løbet af foråret 2018.
  • Det nye dmi.dk giver nemmere adgang til DMI’s varsler om farligt vejr. Relevante varsler findes nu på alle lokale vejrudsigter, så det bliver nemmere at se, om der er aktive varsler i området.

Kilde: DMI.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu