ANNONCE

Efter nedbrud: Nu kører de igen

16. november 2020 10:57 | Af: Majken Munk Nielsen, mn@newsbreak.dk og Ritzau Info

Metrolinjerne M3 og M4 var mandag morgen ikke i brug.

Efter nedbrud: Nu kører de igen
Der kører ingen tog på metrolinjerne M3 og M4 mandag morgen. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Opdateret artikel klokken 10.56: 

Nu er togdriften på metrolinjerne M3 og M4 genoptaget. Det skriver Metroen København på Twitter.

Opdateret artikel klokken 08.33: 

Der er fortsat ingen tog på de to metrolinjer. Dog er der udsigt til en mulig prognose på, hvornår togdriften igen er oppe at køre.

Det forventes, at det første tog kører igen omkring klokken 09.30.

Original artikel: 

For pendlere i hovedstaden er der mandag morgen problemer med Metroen.

Natten igennem er der på linjerne M3 og M4 foretaget sporarbejde, og det har effekt på køreplanen mandag.

Det oplyser Metroen København på Twitter.

For der er ingen togdrift på de to linjer.

Det skyldes tekniske problemer efter nattens sporarbejde.

Der arbejdes på at udbedre problemet, men der er ikke en tidshorisont.

Siden klokken 06.00 har der ikke kørt tog på strækningen, og det vides endnu ikke, hvornår det kan forventes, at togdriften kan genoptages.

Metrolinjerne var lukket i tidsrummet klokken 19 søndag til mandag morgen klokken 6 på grund af sporarbejdet, der altså nu har medført problemer.

Frem til klokken 01 natten til mandag var der indsat busser på M3’s strækning. Det er ikke oplyst, hvorvidt der er indsat busser mandag morgen.

Metroselskabet henviser til rejsegarantien, der kan dække eventuelle udgifter forbundet med den indstillede togdrift på metrolinjerne.

Det oplyses til brugere, at rejsegarantien er trådt i kraft.

Fakta

Få overblik over rejsegarantien

* DSB – S-tog og fjern- og regionaltog

Rejser du med kontantbillet, klippekort, rejsekort, ungdomskort, årskort, erhvervskort eller pendlerkort, er du dækket af DSB’s Basis Rejsegaranti.

Som pendler kan du også tilmelde dig Pendler Rejsegaranti, hvor du får penge ind på den konto helt automatisk, hvis toget ikke er rettidigt.

Passagerer opnår først erstatning, hvis toget er minimum 30 minutter forsinket målt i forhold til ankomsttidspunktet.

Du kan enten få en erstatningsbillet til samme strækning, eller du kan få kontant kompensation.

Ved 30 minutter forsinkelse kompenseres 25 procent af billettens pris, 60 minutter er det 50 procent, 90 minutter er det 75 procent og 120 minutter er det 100 procent af regningen.

* Arriva

Rejser du med kontantbillet, rejsekort eller klippekort, er du dækket af Arrivas Basis Rejsegaranti ved forsinkelser på mere end 30 minutter målt i forhold til ankomsttidspunktet.

Har du pendlerkort, periodekort eller ungdomskort, kan du tilmelde dig Arrivas Pendler Rejsegaranti.

Du kan enten få en rejsegarantibillet til den strækning, hvor du oplever forsinkelsen, eller du kan få økonomisk kompensation. Garantien gælder også for Arrivas og DSB’s tog i forbindelse med kombinerede rejser.

* Metroselskabet

Er metroen meldt 30 minutter eller mere forsinket, kan du tage en taxa på Metroselskabets regning.

Metroselskabet dækker regninger på op til 200 kroner fra en metrostation og frem til destinationen.

* Movia, Midttrafik, Sydtrafik, FynBus, Nordjyllands Trafikselskab og Bornholms Trafikselskab

For alle disse busselskaber gælder samme regler om, at garantien først træder i kraft, hvis bussen er mere end 20 minutter forsinket.

Hvis en bus kører forbi stoppestedet uden at stoppe, og der er 20 minutter til næste afgang, gælder garantien også.

Til gengæld har hvert selskab hver sin garantiordning:

– Movia: Dækker taxaregningen til det planlagte stoppested på op til 300 kroner.

– FynBus: Dækker regningen til en taxa til den del af rejsen, som du skulle have rejst med FynBus.

– Midttrafik, Sydtrafik og Nordjyllands Trafikselskab: Dækker udgifter til taxa eller privatbil i rejser på op til 50 kilometer. Passageren skal selv lægge ud for udgifterne. Ved privat bilkørsel beregnes kompensationen ud fra statens kilometertakst.

– Bornholms Trafikselskab: Dækker taxaregningen til det planlagte stoppested med fradrag fra selskabets kontanttakst for den pågældende strækning. Har du et gyldigt abonnementskort og vedhæfter en kopi, forsvinder fradraget.

Kilde: Ritzau

ANNONCE

ANNONCE
Del din kommentar
Forsiden lige nu