F-35: Støj eller en storm i et glas vand?

23. maj 2019 10:45 | Af: Jørgen Rosengren, jr@newsbreak.dk

En demonstrationsflyvning skulle give lokalbefolkningen en ide om fremtiden.

Onsdag var der demonstrationsflyvning af de nye F-35 i Sønderjylland. (Video: Rosengren/Newsbreak).

Onsdag 22. maj fløj et af de F-35-kampfly, som regeringen i 2016 bestemte sig for at indkøbe, over det sydlige Danmark.

Det gjorde også et af de kendte F-16-fly – formålet var, at områdets beboere på den måde skulle kunne høre støjforskellen på de to fly.

Netop støjen har været omdrejningspunktet i protester, bekymringer og en lang række borgermøder.

Derfor valgte Flyvevåbenet at lave demonstrationsflyvningen, så lokalbefolkningen kunne danne sig sin egen mening om de fly, hvor det første danske af slagsen lander i 2021.

Også den samlede danske – og nordtyske – presse var inviteret til flyvningen. Helt tæt på.

F-35 har, og er, omgivet af mystik og hemmeligheder. Det skinner igennem, da de opmødte journalister og fotografer grundigt bliver tjekket, inden der i samlet kortege – med forsvarets biler foran og bagved, bliver kørt til det afspærrede område klos op af landingsbanen, der bevogtes af en bevæbnet hundefører.

Norge har modtaget sine første F-35, og det er da også en norsk pilot, der flyver netop det fly. F-16 bliver fløjet af en dansk.

De danske piloter, der i fremtiden skal flyve de nye fly, må nemlig endnu ikke indvies i dets hemmeligheder. Det sker først, når deres uddannelse starter på Luke Air Force Base i Arizona i USA.

I det afspærrede område uddeler en venlig repræsentant fra hæren ørepropper til de fremmødte, som dog – for en god dels vedkommende ikke bliver brugt; flyene – og forskellen på støjen – skal både høres og opleves.

Efter noget venten ses pludselig en silhouet med vingernes blinken i det fjerne. Få sekunder efter flyver F-35 forbi, lavt hen over startbanen, for igen at stige – og forsvinde – lige så hurtigt, som det kom.

Der er ingen tvivl om at det, på trods af vindens susen, kan høres fra de 100 meters afstand. Kort tid efter kommer det gammelkendte F-16, laver samme manøvre og forsvinder samme vej. F-16 er heller ikke støjfrit.

Der laves flere overflyvninger, både over området og flyvestationen, hvorefter flyene lander og kører forbi de inviterede for senere at lette og flyve flere ture.

Dialog-pølser på torvet

Forsvaret havde inviteret lokalbefolkningen til at deltage i en online-undersøgelse efter demonstrationsflyvningen, ligesom der var inviteret til dialogpølser og -kaffe på Rådhustorvet i Vojens.

Her var stemningen generelt positiv over for de nye fly.

– Jeg er overrasket over, man ikke kan høre dem mere, siger Carina Damgaard, der bor i Vojens få kilometer fra flyvestationen, til Newsbreak.dk.

Birger Jensen, der også bor i Vojens, er dog ikke i tvivl om, at de nye fly får huspriserne i området til at falde. Ikke på grund af støjen, men folks fordomme om den.

De to er enige om, at områdets tog er værre, når det kommer til støj.

Forsøger at begrænse

På torvet fortæller en fremtidig F-35-pilot til de interesserede tilhører, hvordan man forsøger at lave ruterne, så man flyver over så få beboelser som muligt.

DR fortæller, at F-16 giver gener til 187 af dem, mens de nye vil ‘genere’ 895 bebyggelser.

På flyvestationen har man lavet forsøg med, hvad der giver mindst mulige gener for de omkringboende. Det er at give fuld kraft med det samme, stige hurtigt og komme så langt væk fra jorden på kortest mulige tid.

Overvejende positivt

TV2 Syd har på sin Facebookside fået en del kommentarer efter indslaget om demonstrationsflyvningen. Også her er kommentarerne overvejende positive.

‘Hvor blev larmen af’, står der i en af kommentarerne.

‘Det var da ikke så slemt, var det vel?’, skriver en anden, mens en tredje dog mener sagtens at kunne høre forskel.

Artiklen fortsætter under boksen.

Fakta

F-35A Lightning II

  • Fabrikant: Lockheed Martin
  • Antal: 27 styk
  • Hjemsted: Fighter Wing Skrydstrup
  • Besætning: En pilot
  • Vingefang: 35 fod (10,7 meter)
  • Længde: 51 fod (15,7 meter)
  • Startvægt: Cirka 31.750 kilo
  • Max. hastighed: Mach 1,6
  • Rækkevidde: 2.160 kilometer (egen tank)
  • Max. flyvehøjde: 15 kilometer
  • Bevæbning: 25 mm maskinkanon og kombination af missiler og bomber
  • Pris: 66 milliarder kroner

På Rådhustorvet i Vojens lader det til at være den generelle holdning, at støjforskellen på de to fly ikke er så stor endda, og det hele er en efterbrænder-storm i et glas vand.

For en lægmand, der står i det aflukkede presseområde – uden ørepropper – kan støjforskellen på de to flytyper da også umiddelbart være svær at få øje på. Eller høre.

Det kan selvfølgelig være, støjspørgsmålet vil fylde mere i ens hverdag, hvis man bor i området?

x
Del din kommentar
Forsiden lige nu