ANNONCE

Facebook klar med stor ændring

27. september 2019 13:25 | Af: Ritzau Fokus

Facebook-brugere vil opleve, at antallet af likes på andres opslag vil blive skjult.

Facebook er begyndt et forsøg med at skjule antallet af likes på opslag i Australien.

Det oplyser det sociale medie fredag.

Facebook-brugere på tværs af Australien vil blive blokeret fra at se antallet af likes, reaktioner og videovisninger på andres opslag fra fredag, men brugerne vil stadig kunne se, hvordan der reageres på deres egne opslag.

Skal dæmpe presset

Forsøget har til hensigt at dæmpe presset, som folk kan føle på grund af sociale medier.

– Vi ønsker ikke, at Facebook skal føles som en konkurrence, oplyser Facebook i en meddelelse.

– Det her er en test for at se, hvordan folk reagerer på det nye format.

– Vi håber at lære fra det her over tid, for at se om vi skal rulle det bredere ud, lyder det endvidere.

En begrænset test

Facebook oplyser ikke, hvor længe forsøget skal køre. Men det beskriver forsøget som “en begrænset test til at få nogle indledende erfaringer.”

– Mens det her er blevet testet på Instagram, så er Facebook og Instagram forskellige platforme, og vi vil formentlig få anderledes data ud af denne test, lyder det fra Facebook.

Facebooks kommunikationschef i Norden, Peter Münster, fortæller, at der endnu ikke er planer om at lave forsøget i Danmark. Ind til videre er forsøget med Facebook kun i Australien.

– Det er interessant at se, om det, at man fjerner antallet af likes, kan skabe et bedre miljø eller en bedre oplevelse på vores platform, siger Peter Münster til Ritzau.

Påvirker mentalt helbred

Mere end en milliard mennesker verden over bruger Facebook, men sociale medier er blevet kritiseret for, at deres platforme kan påvirke brugernes mentale helbred negativt.

Facebook ejer også det sociale medie Instagram, og allerede tidligere på året begyndte et forsøg med at skjule likes på Instagram.

Det startede med test i Canada i maj, og blev hen over sommeren rullet ud til Australien, Brasilien og flere andre store markeder.

Ifølge Peter Münster er det endnu for tidligt at konkludere noget ud fra testene på Instagram.

ANNONCE

ANNONCE
Del din kommentar
Forsiden lige nu