Fakta

Aarhus Letbane fra start til udsættelse

Fredag satte Trafik-, Bolig- og Byggestyrelsen en stopper for åbningen af Letbanen på grund af dårlig sikkerhed. Det er ikke første gang, at letbanens åbning er blevet udskudt.

* August 2012:

Aarhus Kommunes borgmester Jacob Bundsgaard (S), daværende transportminister Henrik Dam Kristensen (S) og Region Midtjyllands formand Bent Hansen (S) stifter anlægsselskabet Aarhus Letbane I/S.

* Juni 2013:

Byggeriet af letbanen går i gang. Letbanen skal have bygget en strækning på 12 kilometer fra Aarhus banegård til Skejby og Lisbjerg. Derudover skal eksisterende skinner også tages i brug.

* April 2015:

Staten træder ud af selskabet. Aarhus Kommune ejer hermed 87,7 procent og Region Midtjylland ejer de resterende 12,3 procent.

* I alt har staten skudt 930 millioner kroner i projektet.

Aarhus Kommune har brugt 966 millioner kroner, mens Region Midtjylland har betalt 119 millioner kroner. Letbanen har kostet 700 millioner kroner mere end først budgetteret.

* Marts 2017:

Åbningen af letbanen bliver udskudt på grund af manglende kørestrøm samt opsætning af nye broer.

* September 2017:

Der sker et mindre uheld under en testkørsel af Aarhus Letbane, hvor et letbanetog kolliderer med en bil i et trafikeret kryds. Ingen kommer til skade.

* 22. september 2017:

Det er problemer med sikkerheden, der dagen inden indvielsen får Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen til at afvise at godkende Aarhus Letbane. Styrelsen mener blandt andet, at sikkerheden fremstår tynd, ufærdig og usammenhængende.

* 26. september 2017:

Borgmester i Aarhus Kommune Jacob Bundsgaard (S) holder pressemøde om letbanen. Det sker, efter at borgmesteren havde forlangt en redegørelse fra Aarhus Letbane mandag.

Det er endnu uvist, hvornår letbanen kommer til at køre.

Kilde: Aarhus Letbane I/S, Ritzau