Fakta

Forebyggelse mod knogleskørhed

Osteporose har ingen symptomer, og det kan ramme dig en dag, uden at du opdager det. Begge tanker er skræmmende, men på den anden side findes der en del forebyggende midler mod knogleskørhed, der går hånd i hånd med en sund levevis.

Dyrk motion
Find en motionsform, der virker for dig. Find en måde, du kan dyrke motion på dagligt, om det så er gåture, svømning eller det at tage trappen og droppe bilen for at nå hen til supermarkedet.

Spis varieret
Alsidig kost er med til at forebygge. Osteporoseforeningen anbefaler, at man får godt med kalk og d-vitmanin og ellers sørger for at spise sundt.

Undgå rygning
Ifølge Osteporoseforeningen kan hvert sjette hoftebrud forklares med rygning. Dropper du cigaretterne, har du en øget chance for ikke at komme til at lide af knogleskørhed.

Drik med måde
Sundhedsstyrelsen anbefaler, at mænd drikker maks 14 og kvinder maks 7 genstande om ugen. Holder du dig til det, øger du ikke risikoen for osteporose. Gør du ikke, øges risikoen.

Kaffe skal også drikkes med måde
Kaffe er vanddrivende, og ifølge Osteporoseforeningen findes der undersøgelser, der viser, at mennesker, der drikker meget kaffe har en større risiko for at blive ramt af knogleskørhed.

Kilde: Osteporosoeforeningen