Fakta

Google Doodles

Doodles er de sjove, overraskende og til tider spontane ændringer, der laves i og omkring Google-logoet for at fejre helligdage, jubilæer og kendte kunstnere, pionerer og videnskabsmænds og -kvinders liv.

Hvordan opstod idéen til doodles?

I 1998, før Google overhovedet blev stiftet, blev begrebet doodle født, da Google-stifterne Larry og Sergey legede med firmalogoet for at vise deres deltagelse i festivalen Burning Man i Nevada-ørkenen. De satte en tegning af en tændstikmand bag det andet “o” i ordet Google, og det reviderede logo var tænkt som en sjov meddelelse til Google-brugere, om at grundlæggerne ikke var på kontoret. Den første doodle var relativt enkel, men det var der, idéen om at udsmykke firmaets logo for at fejre bemærkelsesværdige begivenheder blev født.

To år senere, i år 2000, bad Larry og Sergey den nuværende webmaster, Dennis Hwang, som på det tidspunkt var praktikant, om at skabe en doodle for at fejre Bastilledagen. Den blev så godt modtaget af vores brugere, at Dennis blev udnævnt til Googles chefdoodler, og doodles blev et tilbagevendende element på Googles startside. I begyndelsen blev doodlerne primært brugt til at fejre de største helligdage. Nu om dage fremhæver de en bred vifte af begivenheder og mærkedage fra John James Audubons fødselsdag til Ice Cream Sundae.

Efterspørgslen på doodles voksede hurtigt både i USA og i resten af verden. I dag er et helt team af talentfulde designere og ingeniører ansvarlige for at skabe doodles. For dem er udviklingen af doodles et holdarbejde med det formål at give Googles startside nyt liv og bringe smilet frem hos alle Google-brugere.

Hvor mange doodles har Google skabt i årenes løb?

Doodle-teamet har skabt mere end 2000 doodles til vores startsider over hele verden.

Hvem vælger, hvilke doodles der bliver til, og hvordan besluttes det, hvilke begivenheder der får en doodle?

En gruppe Google-medarbejdere mødes regelmæssigt for at brainstorme og afgøre, hvilke begivenheder der skal fejres med en doodle. Idéerne til doodlerne hentes fra en række forskellige kilder, herunder Google-medarbejdere og Google-brugere. Udvælgelsesprocessen sigter mod at finde interessante begivenheder og mærkedage, der afspejler Googles personlighed og kærlighed til innovation.

Hvem designer vores doodles?

Der er et team af designere og ingeniører, som står bag hver eneste doodle, du ser.

 

Kilde: Google.