Fakta

Overblik: Sådan blev en ægte Rodin til en billig kopi

I 1996 solgte aktionshuset Christie’s i New York en skulptur med motiv af den franske billedhugger Auguste Rodins berømte værk Grubleren. Ligesom auktionshuset Sotheby’s to år tidligere solgte Christie’s den som ægte.

Auktionshusene mente at kunne redegøre for skulpturens historie – den såkaldte proveniens – helt tilbage til 1930’erne.

Køberen var Thomas Høiland, som købte på vegne af sin mentor, kunsthandler Peer Lorentzen. Prisen svarede til 1,5 millioner kroner.

I 2012 blev Thomas Høiland bedt om at sælge skulpturen. I mellemtiden var Peer Lorentzen død og skulpturen gået i arv til en kvinde. Høiland var på det tidspunkt blevet ansat hos auktionshuset Bruun Rasmussen.

En større sag om falske Rodin-skulpturer fra begyndelsen af 1990’erne havde i mellemtiden betydet, at værker nu skulle godkendes af den såkaldte Rodin-komité for at kunne sælges som ægte. Komitéen stemplede skulpturen som en efterligning.

Formentlig er skulpturen støbt i en ægte form, men hver form må kun bruges til afstøbning af et begrænset antal skulpturer. Og senere afstøbninger vil ikke kunne opnå et ægthedscertifikat fra Rodin-komitéen.

Sammen med Bruun Rasmussens daværende direktør Claus Poulsen og erhvervsmanden Per Rix arbejdede Høiland nu på at få Christie’s i London til at tage skulpturen ind.

Per Rix købte skulpturen af arvingen for 200.000 kroner i håbet om at kunne gøre en god forretning – enten ved at få Rodin-komitéens vurdering omgjort eller ved at få erstatning fra Christie’s, der jo i 1996 solgte skulpturen som ægte.

Sideløbende efterforskede politiet Thomas Høiland i en anden sag om hvidvask af narkopenge og afpresning. Det kostede ham i 2015 en dom i Østre Landsret på et år og ni måneders fængsel.

Da Per Rix fremviste skulpturen for Christie’s i november 2013, fik auktionshuset ikke noget at vide om Rodin-komitéens vurdering, og det er kernen i straffesagen.

Anklagemyndigheden mener nemlig, at de tre på den måde har forsøgt at bedrage auktionshuset, hvilket de dog blev frifundet for i Københavns Byret i juli 2016 og altså nu også i Østre Landsret.

Byretten lagde særlig vægt på, at det netop var Christie’s, der tidligere havde solgt skulpturen, som den nu blev indleveret til.

Det står sort på hvidt i byretsdommen, at sagen havde været anderledes, hvis det for eksempel var en privatperson, man havde forsøgt at afhænde skulpturen til. Landsrettens dom er endnu ikke offentliggjort på skrift.

/ritzau/