Fakta

Sådan undgår du at bide på phishing-krogen

Nets har følgende råd til, hvordan du undgår at blive offer for phishing:

​Flere og flere danskere oplever jævnligt at modtage en e-mail eller sms fra afsendere, der udgiver sig for at være fra en virksomhed eller myndighed. Det viser sig ofte at være phishing-beskeder, der er snyde beskeder, som har til formål at lokke personlige informationer ud af modtageren.

Informationerne vil svindlerne bag beskeden bruge til at få adgang til modtagerens computer, netbank eller personlige oplysninger.

Svindlerne bliver mere og mere kreative i deres forsøg på at få fat i penge fra deres ofre, og det stiller større og større krav til alle, der bruger nettet jævnligt.  Vi har nedenfor samlet nogle råd om, hvordan man kan forsøge at undgå at blive offer for phishing.

Følge disse råd:

  • Forhold dig altid skeptisk til alle former for uopfordret kontakt, hvor du bliver bedt om at indtaste koder eller personfølsomme oplysninger. Nets, din bank eller offentlige myndigheder ville aldrig bede dig oplyse kortoplysninger, personlige koder eller NemID-talkoder – hverken over telefonen, per e-mail eller SMS.
  • Stol ikke blindt på afsenderadressen eller logo i en e-mail, da den let kan forfalskes, så den ligner en rigtig mail fra din bank, en offentlig myndighed eller Nets.
  • Klik aldrig på links i mistænkelige e-mails eller SMS’er. De kan føre til svindlerens hjemmeside, som kan være en tro kopi af den officielle hjemmeside. Hvis du er i tvivl, kan du besøge den officielle hjemmeside og logge ind via den (altså uden at bruge linket i mailen).
  • Tag aldrig billeder af dit NemID-nøglekort. Heller ikke selvom du bliver bedt om at sende det i en mail eller uploade via en hjemmeside. Svindleren har brug for koderne på nøglekortet for at kunne gennemføre sin kriminelle handling.
  • Brug altid din sunde fornuft, og tænk, før du klikker!

Kilde: Nets