Fakta

Verisures vildledninger

  • Under tre telefonopkald at oplyse eller give forbrugerne indtryk af, at der havde været mange indbrud i forbrugernes område eller, selvom det ikke var korrekt
  • Under fem telefonopkald at oplyse, at forbrugerne havde vundet en præmie, selvom forbrugerne ikke var blevet udtrukket som vindere af en konkurrence, og selvom forbrugerne skulle indgå en løbende abonnementsaftale med Verisure for at få ”præmien”
  • I en annonce, som efterfølgende er fjernet, på Facebook og Instagram for alarmer fra Dansikring Direct fra starten af 2020 at have oplyst, at ”En indbrudsbølge ramte i slutningen af november en vej i Slagelse. Inden for et halvt døgn blev 7 huse udsat på for indbrud på Agersøvej” med link til en nyhedsartikel på sn.dk fra 2018, hvilket gav det urigtige indtryk, at det var i november 2019, der havde været indbrud på Agersøvej, selvom det var i november 2018, at indbruddene havde fundet sted
  • På sin hjemmeside at have markedsført en alarmtest som ”gratis” indtil 24. august 2020, selvom det var en betingelse for at få svar på alarmtesten, at forbrugerne gav samtykke til at blive kontaktet af Verisure via telefonopkald og sms. Oplysningen om at forbrugerne gav samtykke til markedsføring, blev desuden præsenteret på en skjult, uklar eller uhensigtsmæssig måde både på hjemmesiden og i opslag på sociale medier, der ledte hen til alarmtesten