FDM: Denne bils sikkerhed er katastrofalt lav

5. december 2018 19:45 | Af: Jonathan Lykke Lilmoës, jl@newsbreak.dk

Skal du købe ny bil, vil motorejer-foreningen på ingen måde anbefale dig at købe denne Fiat-model.

I 2017 fik Fiat Punto læsterlige klø af foreningen for danske motorejere. I en nyhed beskrev FDM med hårde vendinger, hvordan sikkerheden i bilen var så rystende lav, at den som den første bil nogensinde fik akkurat nul stjerner i en sikkerhedstest fra Euro NCAP.

Euro NCAP er en fælles-standard for bil-sikkerhed, der er stiftet af det svenske vejvæsen sammen med internationale bilsikkerheds-enheder, og NCAP står for New Car Assessment Programme. Programmet er støttet af EU-kommisionen.

Hele formålet er at have et sammenligneligt grundlag til at vurdere bilers sikkerhed. Biler tildeles stjerner på en skala op til fem. Skalaen har i år næppe været nødvendig for en anden af Fiats modeller. Den følger nemlig Punto trop og lander nul stjerner, skriver FDM.

Plaster på et benbrud

Denne gang gælder det den drønpopulære Fiat Panda, der bedst kan beskrives som en pseudo-kassevogn. Ved den seneste test – en gentest seks år efter den oprindelige – får bilen nul stjerner for sikkerheden. Det skyldes primært, at den knap er blevet udviklet i takt med standarderne.

– Hvor andre bilproducenter bruger milliarder på at udvikle sikkerheden, virker det som om, at Fiat helt har opgivet og ser stort på sikkerheden. At bilen i Danmark har en automatisk nødbremse som standard, er som et plaster på et åbent benbrud, når man ser på den øvrige sikkerhed. Det er ganske enkelt pinligt, siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen, til FDM.

Ifølge Euro NCAP, hvis krav er blevet skærpet, er bilens kollisionssikkerhed katastrofal dårlig. Bilen, der er populær hos børnefamilier – den er billig og rummelig – lider også under en om muligt endnu ringere sikkerhed for børn på bagsædet, lyder vurderingen – og det er blot nogle af de hårde ord.

Nægter at anbefale

For et år siden blev Fiat Punto brugt til at statuere et eksempel på, at der stadig sælges nye biler, som sikkerhedsmæssigt står stille i flere år, fordi producenterne ifølge FDM forsømmer at opgradere sikkerheden. Står Euro NCAPs seneste test til troende, så har Fiat ikke lyttet.

– At Fiat Panda kan falde fra fire til nul stjerner på syv år skyldes, at Euro NCAP løbende har skærpet kravene til sikkerheden. Derfor er bilen heller ikke mindre sikker i dag, end den var i går. Men det siger sig selv, at skal man købe ny bil, kan FDM på ingen måde anbefale Fiat Panda, siger Søren W. Rasmussen.

Ifølge mediet Autocar udtaler en europæisk talsmand fra Fiat, at “vi tager vore kunders og andre trafikanters sikkerhed meget alvorligt. Fiat Panda-modellen overholder sikkerhedslovgivningen i alle lande, den bliver solgt i”.

Sikre biler er billigere

Vidste du godt, at du i Danmark får et sikkerhedsnedslag i prisen, når du køber en ny bil? Færdselsstyrelsen tildeler nemlig sikre biler en nedsættelse af den politisk bestemte afgift.

Det betyder – kort fortalt – at du, hvis du køber en bil vurderet til toptunet sikkerhedsanmærkning, får den billigere, end prisen reelt burde være.

Gældende er det, at nye personbiler, der er tildelt mindst fem stjerner efter Trafikstyrelsens vurderinslinjer med basis i den fælleseuropæiske sikkerheds-model Euro Ncap, kan få nedsat den afgiftspligtige værdi med 8000 kroner.

Det kan du læse mere om i artiklen her: Sikre biler er billigere: Men du er stået op til en ændring

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu