ANNONCE

FDM: Her er de vigtigste nye regler – og det synes vi om dem

3. januar 2019 06:07 | Af: Jonathan Lykke Lilmoës, jl@newsbreak.dk

På sin hjemmeside fremhæver foreningen for danske motorister syv nye regler og love, der alle træder i kraft i 2019. Vi har spurgt om FDMs holdning til dem.

Et årsskifte er som regel forbundet med indførslen af nye regler og ændringer af love for alle mulige forskellige typer af danskere. 2019 er ingen undtagelse, og der er nok at tage fat på. Lige fra peberspray til selvforsvar over tilladelse af elektriske løbehjul.

Forenede Danske Motorejere – nok bedre kendt som FDM – har på sin egen hjemmeside beskrevet syv ændringer af lovgivningen, som foreningen mener, medlemmer og andre ejere af de knap 2,5 millioner danske biler, bør vide her ved årsskiftet.

Der er dog forskel på at orientere om reglerne og have en holdning til dem. I den forbindelse har Newsbreak.dk spurgt Dennis Lange, der er juridisk konsulent hos FDM, hvad bil-organisationen egentlig synes om de syv nye regler og love.

(Mo)bilister straffes

På hjemmesiden har foreningen valgt at fremhæve syv ændringer, og ikke overraskende er den skærpede straf for at betjene elektronisk udstyr under bilkørsel iblandt.

– Det bakker vi fuldt op om. Ingen kan være i tvivl om, at uopmærksomhed er en væsentlig faktor i antallet af uheld og ulykker, siger Dennis Lange til Newsbreak.

I 2017 blev 19.187 danskere sigtet for at betjene elektronik under kørsel, og derfor mener Lange, at de tidligere sanktioner med bøder – på 1500 kroner – har været for ringe. Det har i hvert fald ikke virket.

– Noget tyder så på, at det er den vej, vi skal gå med skærpet straf, siger han.

Lejer du ud?

I skrivende stund er der på hjemmesiden Gomore 133 sider med private udlejningsbiler. Tjenesten formidler billeje af og til private, og den slags kan være en indviklet affære. Især som udlejer har skattereglerne været meget svært gennemskuelige, men det skal en ny lov lave om på.

“Fra 2019 indføres et fast bundfradrag på 10.000 kr. (indkomstår 2018). Det er en betydelig lettelse i forhold til de gamle skatteregler”, skriver FDM nemlig på sin hjemmeside.

Det skal forstås således, at de faktiske udgifter ved udlejning ikke skal gøres op, som ellers tidligere har været et krav. Fradraget kan ikke overstige lejeindtægten, og derfor er der mulighed for at vælge dem “gamle” ordning til. Uanset hvad synes FDM rigtig godt om forslaget.

– Helt konkret bliver skattereglerne langt nemmere for borgere, der udlejer deres bil. Vi har fokus på menneskers mobilitet og nogle gange giver det bare mening, at man lejer sin bil ud i stedet for, at der kommer flere biler på vejene, siger den juridiske konsulent.

Omstridt afgift skudt til hjørne

Den er ikke afskaffet, og den er heller ikke indtrådt. Der har været rigtig meget snak om registreringsafgiften på elbiler, som det var planen, der skulle indføres, men den er endnu engang blevet udsat for en midlertidig løsning. Skudt til hjørne så at sige.

Et nyt bundfradrag betyder, at hvis en elbil koster under 400.000 kroner, slipper du for at betale registreringsafgift af den i foreløbig 2019 og 2020, hvor efter det så – igen – er meningen, at afgiften skal indtræde.

– Ærligt talt, så havde vi gerne set en mere langsigtet plan i stedet for endnu en lappeløsning. Det er bare at udskyde problemet. Der er brug for, at der kommer en ordentlig plan for, hvad der skal ske på det her område. Det kunne for eksempel være, at man begynder at tildele afgifter på det tekniske og ikke ud fra værdigrundlag. Som verden står, så er det her dog bedre end slet ingenting, siger Dennis Lange uden at lægge skjul på, hvad FDM synes om den – måske/måske ikke – kommende afgift.

Få nu tegnet den forsikring

Omkring 50.000 køretøjer – både de store og de små – kører i Danmark rundt uden den lovpligtige ansvarsforsikring. Det er forsikringen, der dækker dig, hvis du forårsager skade eller ulykke på andre med dit køretøj. Der er ingen lovlig vej udenom. Du skal have den.

Men tallet, der ifølge Dennis Lange stammer fra foreningen for forsikringsselskaber, tyder på, at rigtig mange skider højt og flot på lige netop det. Nu ændres loven, så de, der ikke har ansvarsforsikringen, får dagsbøder på 250 kroner, indtil den er tegnet.

– Desværre er der alt for mange, der ikke har den forsikring. Tallet er helt vanvittigt. Ideen er nu, at det ikke skal kunne betale sig at lade være, og det bakker vi selvfølgelig op om, siger han.

Går ud over alle andre

For megen sjusk og for laissez-faire tilgang til fritagelser har nu fået politikerne til at råbe op. Det er et problem, når nogen kommer til skade, fordi de ikke har styrthjelm på.

Tidligere har det været sådan, at men ved hjælp af en lægelig vurdering har kunnet få fritagelse for det krav. Både til scooter, knallert eller motorcykel. Den går ikke længere.

Nu er det et krav, hvis man vil køre på en af de tohjulede maskiner, at man skal have styrthjelm på. Har man ikke lægelig mulighed for det, jamen så kan man ikke køre motorcykel eller knallert. Færdig.

– Eftersom man faktuelt er mere udsat for at komme alvorligt til skade, hvis man ikke bærer styrthjelm, så giver den her ændring god mening, siger Dennis Lange.

Umiddelbart skulle man ikke tro, at en bil-organisation bekymrer sig ret meget om folks private sikkerhed, men der er dog en årsag. Ud over at det selvfølgelig handler om menneskeliv.

– I FDM arbejder vi for bedre sikkerhed generelt, og man skal også huske på, at det går ud over mange andre mennesker, hvis man er involveret i en ulykke. Både økonomisk og psykisk.

Her handler det mest om oplysning

Det sjette punkt, som FDM har valgt at fremhæve, er måske ikke det mest sindsoprivende for dets medlemmer. Nogle læsere vil dog bide mærke i en voldsom stigning.

En standsnings- eller parkeringsafgift stiger nemlig fra 510 kroner til 2040 kroner. Til gengæld gælder det også kun for køretøjer, hvis tilladte totalvægt overstiger 3500 kilo. Det vil typisk sige lastbiler.

Loven er da også indført for at forhindre chauffører i at langtidsparkere på rastepladser, men FDM har taget den med af særligt én årsag. Autocampere.

– For os handler det om oplysning. Der kan være nogle med en autocamper, der overstiger de her 3500 kilo, og så ved de det altså, siger Dennis Lange til Newsbreak.dk.

Tvivler på det rykker noget

Den sidste af FDMs syv fremhævede nåede faktisk ikke at blive vedtaget frem mod årsskiftet. Der er dog endnu planer om at forhøje skrotpræmien for ældre dieselbiler fra 2200 kroner til 5000 kroner. Det forventer FDM, at det gør – og så vil ændringen træde i kraft senere på året.

– Gamle dieselbiler – og ældre biler generelt – forurener mere end nye biler. Derfor giver det mening at ændre skrotpræmien i håbet om, at flere skifter de gamle ud. Men beløbet er så småt, at det ikke rigtig ændrer noget. Jeg tvivler i hvert fald på, det flytter pokkers meget, siger Dennis Lange.

Til gengæld vil han dog råde ejere af en ældre dieselbil, der overvejer at skrotte den, til at vente og se, om de nye regler træder ind. Man kan jo lige så godt få 5000 og ikke 2200 kroner.

ANNONCE

x
Del din kommentar
Forsiden lige nu