Smør eller olie? Her får du mest smag for kalorierne

24. december 2017 14:47 | Af: Louise Bennetzen, lb@newsbreak.dk og Ritzau Fokus

Få guiden til, hvornår du skal prioritere en god klat smør, og hvornår du hellere skal bruge et skvæt olie.

I Danmark har vi bestemt ikke problemer med at få nok fedt i kosten. Og Fødevarestyrelsen anbefaler, at vi skruer ned for det mættede fedt, som særligt kommer fra animalske produkter, og op for det umættede plantefedt.

Men der er bare forskel på, hvordan smør og rapsolie smager. Så når du bruger fedtstof, er det med at vælge det, hvor du får den maksimale smag ud af råvarerne.

Louise Lorang, kok og kogebogsforfatter, guider her til de retter og fødevarer, hvor det er værd at bruge smør, og hvor du med fordel kan skære smørret fra og bruge planteolie i stedet.

Derfor kræver fisk smør

Når man steger eller bager fisk, så skal der smør til, råder Louise Lorang. Dermed undgår man, at fisken bliver tør.

– Det betyder meget ved fisk, fordi kødet er så mildt, at det er meget tydeligt, når man bruger smør i stedet for olie, siger hun.

Louisa Lorang bruger halvt smør og halvt olivenolie på panden for at få stegeevnen fra olivenolien, som steger lidt bedre end smørret, og for at få smagen fra smørret.

– Hvis det skulle være på restaurantmåden, ville jeg klare smørret – altså smelte det og skille vallen fra – og så stege den i det klarede smør. Men i mit virkelige liv med tre børn og tre minutter til spisetid, så steger jeg i olivenolie og smør, siger Louisa Lorang med et grin.

– Skal jeg bage en fisk i ovnen, lægger jeg også en lille smule smør på toppen, så den ikke bliver tør og for at få bonussen af smørsmagen, tilføjer hun.

Pift grøntsager op med smør

Skal du dampe grøntsager, så råder Louisa Lorang til at gøre det i meget lidt vand – måske bare en deciliter – som saltes og koges op. Herefter tilføjes en klat smør til vandet, og grøntsagerne dampes.

Fakta

Mættede og umættede fedtsyrer - Hvad er forskellen?

Man er nødt til at have fedt i kosten. Kroppen har nemlig brug for fedtstoffer, men nogle typer af fedt er bedre for kroppen end andre.

Der er to typer af fedtstoffer: Mættede og umættede. De umættede fedtstoffer kan derudover blive inddelt i enkeltumættede og flerumættede fedtstoffer.

Det mættede fedt bliver hårdt i køleskabet, og det umættede fedt er blødt eller flydende.

De umættede fedtstoffer er sundere end de mættede fedtstoffer. Derfor er det bedst at bruge mest af det umættede fedt i kosten.

Du kan få umættede fedstoffer fra blandt andet: Avocado, oliven, nødder, fede fisk som makrel og plantemargarine.

Du kan få mættede fedtstoffer fra blandt andet: Smør, bacon, piskefløde, sødmælk, ost, hård stegemargarine og friturefedt.

Kilde: Femina & Hjerteforeningen

– Så behøver man måske ikke sovs eller dressing, man får en meget fin smag fra saltet og smørret, fortæller kogebogsforfatteren.

Hverken smør eller olivenolie

Men hvad så med fedt i kosten, når den kost består af retter fra udlandet? Olivenolie og smør indeholder begge meget smag, som kan virke for dominerende i asiatiske retter, siger Louisa Lorang.

Her steger hun i stedet i kokosolie, hvor smagen er bevaret, fordi smagen komplimenterer mange asiatiske retter.

Som smagsgiver bruger hun den intense sesamolie.

Middelhavsretter elsker olivenolie

Er du hoppet i det græske, italienske eller måske det spanske køkken, passer olivenolien fortræffeligt ind.

– Der er jo mange forskellige olivenolier, jeg har altid mindst to – som dog begge skal være jomfruolivenolier. Jeg har en, der hverken er alt for dyr eller stærk, som jeg steger i, og så en anden som er mere frisk, og som smager mere grønt og stærkt, fortæller Louisa Lorang.

Den sidste bruger Louisa Lorang ofte rå på salater eller på en helt enkel pastaret.

Smagsneutral olie

Nogle gange skal maden ikke tage smag fra olien, og så bruger Louisa Lorang gerne vindruekerneolie. Det kan være til at stege falafler, forårsruller eller pomfritter.

Kød kan være en smagssag

Mange sværger til at stege bøffen i smør, og det er der også god ræson i. Det bruner nemlig kødet helt af, giver en flot farve og et ekstra smagspift, fortæller Louisa Lorang.

Selv gør hun dog det, at hun først steger fedtkanten, så den smelter på panden, og herefter steger kødet i sit eget fedt sammen med lidt olivenolie.

Ifølge Heddie Mejborn, seniorrådgiver ved DTU Fødevareinstituttet, er det en god idé at skelne mellem mættet og umættet fedt. Det mættede fedt får man især fra animalske kilder, mens det umættede fedt typisk kommer fra planter.

Mange kan med fordel skære ned for det mættede fedt, fortæller hun.

– Man skal ikke være så bange for fedt, at man ikke tør spise det. Kroppen har brug for fedtsyrer, understreger hun.

Klik igennem galleriet ovenover for at få gode råd til fedtindholdet i kosten.

Kilde: Heddie Mejborn.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu