Fejl fundet på godsvogn fra Storebælts-ulykke

26. januar 2019 11:52 | Af: Peter Koch, pk@newsbreak.dk og Ritzau Fokus

Havarikommissionen bekræfter fund, der peger på sikkerhedsmæssig brist.

Del:

Den lås, der skulle holde en lastbiltrailer fast, virkede ikke på den godsvogn, der 2. januar var involveret i den alvorlige togulykke på Storebæltsbroen.

Det viser de første undersøgelser af godsvognen, skriver Berlingske.

Der har længe været mistanke om, at låsemekanismen kunne være defekt. Men nu bekræfter Havarikommissionen, at undersøgelserne viser, at det var tilfældet.

– Det er ikke ensbetydende med, at det har betydning for ulykken, siger Bo Haaning, der leder Havarikommissionens undersøgelse, til Berlingske.

– Det her betyder, at vi har fundet noget, som kan være en sikkerhedsmæssig brist, siger han.

Lommevogn

Godsvognen, der var involveret i ulykken, er af den type, der bliver kaldt en lommevogn.

På den kan man sætte en lastbiltrailer fast. Traileren har en tap af metal, der skal låses fast i, hvad der svarer til et nøglehul. Det er den mekanisme, der har været fejl i.

Få dage efter, at ulykken fandt sted, var myndighederne opmærksomme på, at der muligvis kunne være problemer med låsemekanismen.

Mandag 7. januar blev der derfor udført en test på lignende vogne. Ved den første vogn, der blev testet, var det muligt at hive lastbiltraileren af lommevognen.

Det fik Trafikstyrelsen til at indføre et forbud mod at køre med lommevogne med lastbiltrailere ovenpå. Siden har flere firmaer dog fået tilladelse til at genoptage arbejdet.

Ofre og pårørende til møde med politiet

Otte personer, der var mellem 27 og 60 år, mistede livet i ulykken, der skete omkring klokken 07:35 onsdag 2. januar.

Efter ulykken har pårørende og passagerer haft mulighed for at mødes med Fyns Politi for at få mere klarhed over, hvad der skete på dagen for ulykken. Deltagerne havde især brug for at vide, hvordan redderne reagerede, da de nåede frem til ulykken, hvor et lyntog fra Aarhus mod Københavns Lufthavn blev ramt af dele fra et modkørende godstog.

Der var i alt 131 passagerer om bord på toget og tre medarbejdere. 91 personer havde meldt sig til mødet, heraf var 54 af dem passagerer fra toget.

– De spurgte ind til, hvordan alle redderne samarbejdede og reagerede, og hvornår vi vidste, at det var alvorligt. Men vi kunne ikke svare på alt. Der var grænser for, hvor dybt vi kunne gå, sagde Arne Gram, politidirektør fra Fyns Politi, til Ritzau efter mødet 24. januar.

Ud over Fyns Politi deltog de, der har været med til redningsarbejdet herunder Havarikommissionen, DSB og Akut Medicinsk Koordination. Især DSB fik mange spørgsmål fra de fremmødte journalister.

– Det var en ulykkelig dag for DSB. Så det var rart for os at være til stede og vise vores kondolence til passagererne og de pårørende. Det er vores vigtigste opgave at sørge for en sikker rejse, og det kunne de ikke få. Derfor var det vigtigt for os at være der, sagde Flemming Jensen, administrerende direktør for DSB, på et pressemøde efter mødet.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu