ANNONCE

Sådan gør du med fejlkøb på ferien

19. juli 2020 10:23 | Af: Ritzau Fokus

Du skal ikke have nogen omkostninger ved at benytte reklamationsretten - uanset hvilket EU-land du har købt din vare i.

Sådan gør du med fejlkøb på ferien
Når det nye EU-direktiv træder i kraft, kommer formodningsreglen til at gælde de første 12 måneder efter købet - i stedet for 6 måneder - og det stiller dig bedre som forbruger. Foto: Mads Claus Rasmussen / Scanpix

Har du købt et dyrt kamera eller en ny telefon på ferien i Frankrig, er det drønirriterende, hvis der efter et par måneder viser sig at være en fejl på det.

Og bare tanken om besvær og dyr forsendelse kan måske få dig til at droppe at klage.

Men det må faktisk ikke koste dig en krone at gøre brug af reklamationsretten på produktet – heller ikke selv om det skal sendes til et andet EU-land.

Artiklen fortsætter under videoen.

– Reklamationsretten er lovbestemt og EU-ensrettet, så du kan kræve det samme af en producent eller butik i Tyskland, som en tysker kan, siger Lars Arent, som er leder af Forbruger Europa, og fortsætter:

– Herunder også at du har krav på uden omkostninger at få produktet repareret, byttet eller i sidste ende få pengene tilbage. Nationale grænser gør ikke forskel på dine rettigheder.

Det dækker reklamationsretten

Reklamationsretten dækker, hvis der er fejl på produktet, som man kan forvente har været der fra start, og den gælder altid i mindst to år.

– Nogle lande har endda længere reklamationsret, og det kan du også få glæde af som dansker, siger Lars Arent.

Ud over i EU gælder reklamationsretten også Norge og Island.

I Norge er reklamationsretten fem år, hvis det er meningen, at produktet skal kunne holde mere end to år, skriver det norske forbrugerråd.

De første seks måneder er vigtige

Det kan godt være, at du selv skal lægge ud for forsendelsen af produktet, men det skal refunderes, når du gør brug af reklamationsretten.

– Hvis der er tale om en oprindelig fejl, som sælger hæfter for, så er sælger ansvarlig for at dække omkostningerne, siger Lars Arent og tilføjer:

– Det, der kan være et problem med reklamationsretten – uanset om produktet er købt i nabobyen eller i Spanien – er diskussionen om, hvorvidt du er ansvarlig for problemet, eller det kan føres tilbage til produktet.

Hvis fejlen optræder inden for de første seks måneder, vil man som udgangspunkt antage, at den var i det oprindelige produkt – det kaldes formodningsreglen.

På den anden side af de seks måneder skal du bevise, at fejlen var der på leveringstidspunktet.

Det her skal du være opmærksom på

Når det kommer til en garanti, er du til gengæld nødt til at have øjnene med dig. Eksempelvis for om der bliver taget forbehold for, at den kun dækker i nogle geografiske områder.

– Garantien har ikke noget med købeloven at gøre – det er udelukkende en aftale mellem dig og producenten, forklarer Martha Nør Kjelsen, som er seniorjurist hos Forbrugerrådet Tænk.

Producenten kan altså selv liste betingelserne, og om du for eksempel kan bruge garantien hos en autoriseret forhandler i et andet land.

ANNONCE

ANNONCE
Del din kommentar
Forsiden lige nu