ANNONCE

Flere chauffører sigtes for det samme lovbrud

8. februar 2020 07:32 | Af: Peter Koch, pk@newsbreak.dk

Politiets sigtelser mod udenlandske lastbiler for ulovlig cabotagekørsel er steget voldsomt fra 2018 til 2019. Sigtelserne fordeler sig ujævnt med færrest i Syddanmark og flest i Østdanmark.

Flere chauffører sigtes for det samme lovbrud
Fokus på problemet og samarbejde på tværs af landet er blandt årsagerne til det øgede antal sigtelser. lyder det. Genrefoto.

Det var sværere at være rumænsk, polsk eller litauisk lastbilchauffør med urent mel i posen på de danske veje i 2019.

Nye tal fra Rigspolitiet viser, at antallet af sigtelser mod udenlandske chauffører for ulovlig cabotagekørsel er steget voldsomt. Fra 110 sigtelser i 2018 til 241 i 2019. Det skriver Fagbladet 3F.

Artiklen fortsætter under videoen. 

Politiet har også været langt flittigere med bødeblokken: 137 sager mod udlændinge bag lastbilrattet blev afgjort med bøder mod 59 bøder i 2018.

Sådan fungerer det

Cabotagekørsel er, når udenlandske lastbiler fra lande som Polen, Rumænien og Litauen kører ind og ud af Danmark med varer. Det må de godt.

De må også gerne køre tre ture med gods internt i landet. Men så skal de køre ud af Danmark igen, ellers kører de ulovlig cabotagekørsel – også kaldet piratkørsel.

Fokuseret indsats

Det er politiets tre tungvognscentre i øst, nord og syd, der kontrollerer, at reglerne for cabotagekørsel i Danmark bliver overholdt.

Centrene peger samstemmende på, at de har intensiveret indsatsen i 2019, hvor politikerne med en ekstrabevilling på finansloven besluttede, at indsatsen mod social dumping skulle skærpes.

Tungvognscenter Syd er flittigst med bødeblokken med 59 sager afgjort med bødeforlæg i 2019. Men er i bund med antal sigtelser, som der var 10 af i 2019.

Vicepolitiinspektør Jesper Engelund fra Sydøstjyllands Politi, leder af Tungvognscenter Syd, mener, at jo færre sigtelser, jo bedre.

– Vi er meget grundige i vores kontroller og vores fokus er på social dumping. Færre alvorlige sager og sigtelser viser, at kontrollerne virker – indsatsen virker også forebyggende. Jeg gætter på, at vognmændene efterhånden har fundet ud af, at vi holder klar til at kontrollere lastbilerne, så snart de kører over grænsen, siger han.

En tung hammer

Samarbejde med de andre centre påvirker også antallet af sigtelser, pointerer han.

– Vi har for eksempel arbejdet sammen med Tungvognscenter Øst for nylig om én stor sag med mange sigtelser. Den kører Tungvognscenter Øst, så den ligger i deres system og ikke i vores, selv om firmaet har hjemme i Sønderjylland, forklarer han.

Han oplyser, at mange af sagerne er i den mindre grove kategori.

– For eksempel, hvor der ikke styr på dokumenterne i lastbilen, og det kan udløse en bøde. Men i grove tilfælde falder hammeren hårdere med op til fængsel, siger han.

ANNONCE

ANNONCE
Del din kommentar
Forsiden lige nu