Danskerne har ændret vane

Nethandlen faldt under Black Friday, som i år spillede en mindre rolle i det samlede salg under Black Week. Det er dog stadig ugens ubestridt største handelsdag

Black Friday klarede sig ikke lige så godt som tidligere. Det er dog stadig den største salgsdag
Black Friday klarede sig ikke lige så godt som tidligere. Det er dog stadig den største salgsdag
Udgivet Opdateret

Black Friday rykker ikke nær så meget, som dagen tidligere har. Men det betyder ikke, at danskerne ikke har øget forbruget i ugens løb

Det viser en sammenligning af antallet af onlinetransaktioner hos Nets 100 største danske retailkunder inden for nethandel. Til gengæld ligger aktiviteten for hele Black Week en anelse over sidste år.

Det skriver Nets i en pressemeddelelse. 

- At Black Week nu starter weekenden før Black Friday betyder, at salget i dagene op til fredagen er aftaget lidt. Det er tydeligt at se, at danskerne har jagtet tilbud hele ugen, men færre har siddet klar til at turbo-shoppe om fredagen, selvom det stadig er den mest travle handelsdag, siger Henriette Dunkjær Andersen, Head of Sales hos Nets Group.

Faldt en smule

Især sidste weekend, der markerede begyndelsen af Black Week, var ekstra travl med en samlet vækst på over 20 procent sammenlignet med 2020. 

Ifølge Henriette Dunkjær Andersen faldt salget en smule frem mod torsdag. 

Men fredag er danskerne vendt tilbage til shoppingen med fornyet styrke og selve Black Friday er stadig den ubetinget største handelsdag i perioden.

Flere i butikkerne

Nets har forud for Black Week fået analysevirksomheden YouGov til at spørge 1000 danskere om deres forventninger til Black Friday. 

Her svarede 44 procent af danskerne sagde, at de ville købe ind på Black Friday - det er et fald i forhold til sidste år, hvor 52 procent forventede at sidde klar med betalingskortet.

Samtidig viste undersøgelsen, at blot 40 procent af forbrugerne forventede at købe mere ind på nettet end i fysiske butikker i år. 

Det er ligeledes et stort fald i forhold til 2020, hvor 72 procent forventede fortrinsvist at købe på nettet. 

Powered by Labrador CMS