Ekspert: Derfor er Ecco endt i shitstorm

Eccos argumenter for, hvorfor sko-giganten fortsat vil holde deres butikker åbne i Rusland, drukner, fordi der blandt befolkningen er enighed om, at beslutningen er forkert, lyder det fra shitstorm-eksperten

Ecco oplever en shitstorm, fordi de er et kæmpestort og folkekært brand, som ikke følger strømmen, mener shitstorm-ekspert William Atak.
Ecco oplever en shitstorm, fordi de er et kæmpestort og folkekært brand, som ikke følger strømmen, mener shitstorm-ekspert William Atak.
Udgivet Opdateret

Det giver god mening, at sko-giganten Ecco er havnet i massivt stormvejr, efter det er kommet frem, at koncernen ikke har planer om at lukke deres 250 butikker i Rusland i kølvandet på krigen i Ukraine.

Det mener shitstorm-ekspert William Atak.

- Befolkningen har valgt side og valgt at tage Ukraines parti. Det er de svages kamp mod den stærke. Alle synes, at krigen i Ukraine er forfærdelig, fortæller han til Newsbreak.dk og fortsætter:

- Ecco oplever en shitstorm, fordi de er et kæmpestort og folkekært brand, som ikke følger strømmen. Det er overraskende og skuffende.

Derfor lukker Ecco ikke ned i Rusland

Eccos hovedårsag til at blive i Rusland er skokoncernens 1800 russiske medarbejdere og deres familier, forklarer administrerende direktør Panos Mytaros til Berlingske og Finans.dk.

- En kerneværdi i vores kultur er, at vi tager os godt af vores ansatte. Det er det centrale for os, siger Eccos topchef til Berlingske.

Til Finans.dk fortæller Panos Mytaros:

- Det er bestemt en meget svær situation, som vi alle står i med den frygtelige krig i Ukraine. En invasion, som vi tager klart afstand fra. Omvendt har vi som virksomhed brugt tid på grundigt at overveje og analysere, hvad vi skal. Det har efter lange diskussioner ført til, at vi kører videre i Rusland for nærværende. Vi lader ikke vores mere end 1.800 ansatte og deres familier i stikken.

Kilde: Berlingske og Finans.dk

-Dermed er beslutningen forkert

William Atak anerkender, at sko-giganten Ecco kan have gode argumenter for at blive i Rusland, men argumenterne og nuancerne drukner, vurderer han.

- I den offentlige debat er der en opfattelse af, at Eccos beslutning er forkert. Og dermed er beslutningen forkert, fortæller shitstorm-eksperten.

- Holdningen blandt befolkningen er, at selv de uskyldige russere skal rammes, for at den russiske befolkning kan forstå alvoren, fortsætter han.

Sociale medier er et magtmiddel

Eccos hovedårsag til at blive i Rusland er skokoncernens 1800 russiske medarbejdere og deres familier, forklarer administrerende direktør Panos Mytaros til Berlingske og Finans.dk.

- En kerneværdi i vores kultur er, at vi tager os godt af vores ansatte. Det er det centrale for os, siger Eccos topchef til Berlingske.

Til Finans.dk fortæller Panos Mytaros:

- Det er bestemt en meget svær situation, som vi alle står i med den frygtelige krig i Ukraine. En invasion, som vi tager klart afstand fra. Omvendt har vi som virksomhed brugt tid på grundigt at overveje og analysere, hvad vi skal. Det har efter lange diskussioner ført til, at vi kører videre i Rusland for nærværende. Vi lader ikke vores mere end 1.800 ansatte og deres familier i stikken.

Kilde: Berlingske og Finans.dk

Presset kan blive for stort

Presset kan godt blive for stort for koncernen Ecco, lyder vurderingen fra shitstorm-eksperten.

Sko-giganten kan nemlig lide et stort økonomisk tab. Ecco kan blive straffet økonomisk og digitalt på både kort og lang sigt.

- Ecco er et folkekært brand, som måske ikke kommer til at være så folkekært i fremtiden. Deres brand kan tage skade både kortvarigt og langvarigt. Den kortvarige skade er, at folk tager afstand og ikke vil købe Ecco sko lige nu, hvor koncernen er endt i en shitstorm, fortæller William Atak.

- Den langvarige skade er, at Ecco på længere sigt kan opleve en digital straf via for eksempel grupper, hvor koncernen er genstand for hate, og boykot-sider samt via Google, da folk herigennem bliver mindet om shitstormen, fortsætter han.

Powered by Labrador CMS