Nu søger SAS om konkursbeskyttelse

Flyselskabet er gået til USA

Udgivet Opdateret

SAS har tirsdag indgivet en ansøgning om en chapter 11-proces, der er en form for konkursbeskyttelse, i USA. 

Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse.

Her oplyser SAS tirsdag morgen, at selskabet har afleveret en ansøgning til en domstol i New Yorks sydlige retskreds. Her er der ansøgt om at indlede det, der hedder en chapter 11-sag.

Domstol sat ind

I grove træk betyder det, at SAS har bedt en domstol om at sætte sig for bordenden i forhandlinger med kreditorer i selskabet.

I sin pressemeddelelse skriver SAS, at formålet med en chapter 11-ansøgning er, at "fremskynde transformationen af SAS ved at implementere vigtige elementer i SAS Forward-planen".

SAS Forward er navnet på den redningsplan, som SAS-ledelsen har fremlagt. Den indebærer blandt andet nedskæringer i omkostninger til medarbejdere samt ny kapital.

SAS er født som skandinavisk samarbejdsprojekt

* SAS blev grundlagt i 1946 ved en sammenlægning af de nationale luftfartsselskaber i Danmark, Norge og Sverige.

* Første tur gik til New York 17. september 1946. Turen tog 25 timer, og det var nødvendigt at gøre tre stop på vejen for at tanke.

* Før coronakrisen havde SAS mere end 800 daglige afgange, og om året fløj selskabet omkring 30 millioner passagerer til over 125 destinationer i verden.

* Coronakrisen har dog givet et stort dyk i antallet af afgange og passagerer, og det har naturligt nok gjort ondt på SAS’ økonomi.

* I marts fløj selskabet eksempelvis med omkring en million passagerer. Det var cirka 60 procent færre passagerer end i samme måned året før.

* Sverige og Danmark ejer 29 procent af aktierne i SAS. Tidligere har den norske stat også været aktionær.

* SAS har i alt 13.000 ansatte. Det er dog inklusive deltidsansatte. Opgjort i fuldtidsstillinger har selskabet samlet 11.000 ansatte.

Kilder: SAS og Ritzau.


Skal accelerere SAS Forward

Ifølge chefanalytiker hos Sydbank Jacob Pedersen er udmeldingen fra SAS et udtryk for, at den proces der i øjeblikket er i gang, er gået for langsomt. 

- Det her er en proces, der skal accelerere SAS Forward, fordi der ikke har været nok skub i den plan. Det er det, SAS håber på ved, at man nu tager en retlig proces på det her, siger Jacob Pedersen.

Sker dagen efter strejke

Ansøgningen kommer dagen efter, at forhandlingerne mellem SAS og piloterne i SAS Pilot Group er brudt sammen. Ifølge SAS' hjemmeside er 35 SAS-fly aflyst fra København tirsdag som følge af sammenbruddet.

SAS forventer, at processen tager 9 til 12 måneder.

SAS er fortsat i store problemer.
SAS er fortsat i store problemer.
Powered by Labrador CMS