Tre vaner, der slider på bilen

Vinteren tærer i sig selv på bilen. Derfor skal du forebygge skader, hvor du kan - og undgå de vaner, som slider ekstra meget på bilen, råder Falck og FDM

Nogle vinterskader kompromitterer sikkerheden, nogle går hårdest ud over pengepungen. Under alle omstændigheder kan det betale sig at tænke over sin adfærd i vintermånederne, siger eksperter.
Nogle vinterskader kompromitterer sikkerheden, nogle går hårdest ud over pengepungen. Under alle omstændigheder kan det betale sig at tænke over sin adfærd i vintermånederne, siger eksperter.
Udgivet Opdateret

Vinterens sne, sjap og vejsalt er i forvejen hård kost for bilen.

Vejret i sig selv kan du ikke gøre meget ved. Men du kan være strategisk omkring, hvordan du behandler bilen i de måneder.

En klassiker er, at man parkerer bilen med snavs på ruderne, siger Peter Sahl, der er teknisk konsulent ved FDM.

- Når du så skal skrabe ruderne fri for frost og sne næste morgen, trækker du sand og grus hen over ruderne - og så ridser du ruden, siger han.

Så sørg for at holde ruderne rene med et tryk på sprinklervæske og viskerblade, inden det hele fryser til for natten.

Sørg for jævnlig vask

Sørg også for, at du jævnligt giver selve bilen en vask.

Ellers svarer det til, at du skurer sandpapir hen over ruder og lak, forklarer Max Johnsen, der er områdeleder for Falck Assistance i Region Hovedstaden og uddannet automekaniker.

- Min egen bil vasker jeg hver anden uge, hvis der er meget sne - og så lægger jeg et dækken over forruden. På den måde mindsker jeg mængden af sne på ruden, og jeg skal ikke tænke på afisning om morgenen, siger han.

Sprinklervæske er vigtig

Og apropos afisning og rene ruder er sprinklervæsken i sig selv noget, der kan volde problemer.

Både Falck og FDM oplever, at nogle glemmer - eller ikke ved - at der er forskel på sprinklervæske til sommer og vinter.

- Og hvis du kører med én, som ikke er frostsikret, så risikerer du, at den fryser til og ødelægger slanger og dyser. Du risikerer også, at den fryser på selve forruden, siger Max Johnsen.

Forkert sprinklervæske kan fryse og sprænge både beholder, pumpe, slange og dyser. - Så både fra et sikkerhedsmæssigt og et økonomisk perspektiv skal man vælge den rigtige, forklarer Peter Sahl, der er teknisk konsulent ved FDM. (Arkivfoto).
Forkert sprinklervæske kan fryse og sprænge både beholder, pumpe, slange og dyser. - Så både fra et sikkerhedsmæssigt og et økonomisk perspektiv skal man vælge den rigtige, forklarer Peter Sahl, der er teknisk konsulent ved FDM. (Arkivfoto).

Peter Sahl bakker op og råder til, at du kører med en sprinklervæske, som er frostsikret ned til minus 25 grader.

Sprinklervæsken vil nemlig blande sig med den givne mængde sprinklervæske, som stadig er på bilen.

Og hvis det eksempelvis er en sommer-sprinklervæske, som kun kan klare 0 grader, så lander blandingsforholdet et sted midtimellem.

- Blandingsforholdet vil ændre alkoholprocenten, og derfor vil den kunne klare færre minusgrader, forklarer Peter Sahl.

Korrekt mængde kølervæske

Det er også vigtigt, at selve motoren har hældt den korrekte mængde og type kølervæske på, tilføjer Max Johnsen.

Kølervæsken leder den varme væk, som genereres i motoren, og sikrer, at bilens køleanlæg ikke fryser til.

Der er mange forskellige typer kølervæske, og du kan ikke bare købe en tilfældig. - I værste fald koagulerer det og bliver til en slags grød, siger automekaniker og teknisk chef Max Johnsen. Følg i stedet anvisningerne i bilens instruktionsbog, råder han. (Arkivfoto).
Der er mange forskellige typer kølervæske, og du kan ikke bare købe en tilfældig. - I værste fald koagulerer det og bliver til en slags grød, siger automekaniker og teknisk chef Max Johnsen. Følg i stedet anvisningerne i bilens instruktionsbog, råder han. (Arkivfoto).

Samtidig indeholder den noget korrosionsbeskyttende, så motorens metaldele ikke irrer, ruster eller nedbrydes.

Men hvis kølervæsken mangler, så løser den ingen af de opgaver.

- Det kan give skader på selve motoren og gøre, at frostpropperne skyder ud. Jeg har sågar oplevet en motor, som var revnet, siger Max Johnsen.

Motorskader er dyre

Uanset hvad er motorskader noget af det dyreste, tilføjer han.

Så følg bilens instruktionsbog, eller spørg på værkstedet.

- Nogle typer kølervæske må ikke blandes, fordi det bliver til ren grød nede i motoren. Så vær sikker på, hvad du hælder på - og undlad at hælde vand på, siger Max Johnsen.

Undlad også at hælde vand over bil eller ruder for at fjerne frost, tilføjer Peter Sahl.

- Hvis der eksempelvis er en lille skade fra et stenslag, så kan temperaturchokket mellem den frosne rude og det varme vand gøre, at ruden revner eller sprænges, siger han.

Hold dig i stedet til afisningsspray.

Flå ikke i en frossen dør

  • En klassiker er, at man kommer ud til bilen en kold og hektisk morgen, hvor det hele helst skal gå stærkt - men døren ikke vil åbne.
  • Det kan både skyldes, at selve låsen eller dørhåndtag er frosset, eller at gummilisterne i dørkanten er frosne. Under alle omstændigheder hjælper det ikke noget at hive og flå.
  • Giv i stedet listerne en gang silikonespray, når frosten har sluppet. Undlad at spraye det på, da du risikerer, at det kommer på bilens indtræk. Smør i stedet et tyndt lag på med en klud - som et lag læbepomade.
  • Hvis det er en ældre bil - som ikke har digital nøgle - kan du også give selve låsen en dertil indrettet spray, som holder den frostfri.
Kilde: Peter Sahl fra FDM, Max Johnsen fra Falck Assistance
Powered by Labrador CMS