Trafikkaos: Derfor er der meget mere trængsel

15. august 2019 04:20 | Af: Jeppe Bjerre Trans, jt@newsbreak.dk og Ritzau Info

Pendlere må køre hjemmefra tidligere og tidligere på grund af stigende trængsel - især på Sjælland.

Del:

Stigende trængsel på vejene presser pendlerne, og især på Sjælland er mange nødt til at stå op mellem klokken 04 og 05 om morgenen for at nå frem på arbejde, inden bilkøerne vokser, og trafikken går helt i stå.

En rapport fra Vejdirektoratet viser ifølge Morgenavisen Jyllands-Posten, at der på flere af de store indfaldsveje mod København nu afvikles mest trafik i tidsrummet før klokken 05.30 eller mellem 05.30 og 06 om morgenen.

En del af forklaringen er, at trafikken på motorvejene siden 2010 er vokset med 36 procent. Nogle steder i København har der endda været stigninger på over 40 procent.

I galleriet ovenfor kan du se, hvor i landet der er planlagt store trafikprojekter, og hvor der derfor kan komme endnu tættere trafik.

Trængslen stiger tidligere

Ifølge afdelingsleder Kasper Rosenstand fra Vejdirektoratet rykker pendlingen sig i takt med, at trængslen stiger, så bilisterne kommer tidligere og tidligere ud på vejene.

– Mens vi i dag ser, at der nogle steder afvikles mest trafik før klokken 05.30, så lå det store tryk for 5 eller 10 år siden senere på morgenen, typisk mellem kokken 06 og 07, forklarer Kasper Rosenstand til Jyllands-Posten.

Artiklen fortsætter under videoen

Trafikforsker og professor Mogens Fosgerau fra Københavns Universitet mener, at udviklingen er et bevis på, at trafikken ind mod København hver morgen reelt bryder sammen.

– Og efterhånden som det bliver værre, finder flere og flere ud af, at de skal køre tidligere og tidligere for at nå frem på arbejde, inden trafikken bryder sammen, siger Mogens Fosgerau.

Pres vil vokse yderligere

Han forudser, at presset på vejene vil vokse yderligere og dermed påvirke pendlernes hverdag endnu mere.

På Aalborg Universitet mener trafikforsker Harry Lahrmann ifølge Jyllands-Posten, at man er nødt til at begynde at begrænse trafikudviklingen ved for eksempel at gøre det dyrere at køre i bil eller indføre andre restriktioner.

– Det kan være i form af roadpricing eller ved at kigge på lønmodtagernes kørselsfradrag, siger Harry Lahrmann.

Han efterlyser styring af både, hvor folk bosætter sig, og hvor virksomhederne slår sig ned, fordi det i høj grad er det, der påvirker trafikudviklingen.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu