Fremtidens bil er en helt særlig størrelse

1. august 2019 23:21 | Af: Ritzau Fokus

Bilbranchen står overfor en række store omvæltninger. Læs her, hvordan det fremover kommer til at påvirke din transport.

Den teknologiske udvikling har åbnet en række nye døre, klima er kommet på dagsordenen, og forbrugerne stiller i dag andre krav til transport end tidligere.

Det betyder, at der fremover vil blive vendt op og ned på den måde, vi transporterer os på.

Blandt andet får vi biler, som forurener langt mindre, fortæller Søren W. Rasmussen, der er bilteknisk redaktør hos FDM’s medlemsblad Motor.

– Bilernes motorer går kun i én retning, og det er elektrificering. Så det bliver et farvel til fossile brændstoffer og goddag til strøm. Og det er en trend, som kommer til at gå rigtig stærkt, siger han.

Søren W. Rasmussen estimerer, at vægtskålen vil tippe indenfor 10-12 år, så størstedelen af nye biler herefter bliver solgt med el- og brintmotor, som kan oplades via vind-, sol- eller vandenergi.

– På den måde kan vi køre bil uden at forurene, siger han.

Alternative transportformer

En anden udpræget tendens vil være et endnu større fokus på fri bevægelighed og alternative transportformer, når vi skal fra A til B.

– Vi kommer i meget højere grad til at anskue transport som et flow, siger Liselotte Lyngsø, der er fremtidsforsker og direktør i Future Navigator.

Det kan eksempelvis være, at en app på telefonen foreslår et elektrisk løbehjul eller samkørsel noget af vejen, hvis det bedre kan betale sig.

Det kan også være i form af et rejsekort eller en abonnementsordning, som gør, at man kan tilgå alle transportformer og få én samlet regning.

– Den engelske fremtidsforsker Tony Seba peger i retning af, at vi når et vendepunkt, hvor vi hellere vil betale for en abonnementsordning – og så har vi adgang til al den kørsel og transport, vi skal bruge, siger Liselotte Lyngsø.

Bil på abonnement

Søren W. Rasmussen peger på, at tendensen ikke bare vil gælde offentlig transport, men også den enkelte bilejer.

Og de første skridt ses allerede med delebilordninger som LetsGo og DriveNow, hvor man via en telefon finder og booker den nærmeste bil.

– På verdensplan peger flere trends i retning af, at færre mennesker vil få kørekort, og færre vil eje deres egen bil. Og det er selvfølgelig noget, bilproducenterne er bekymrede for, så flere barsler med abonnementer, siger Søren W. Rasmussen.

Artiklen fortsætter under videoen

Som en tredje markant tendens bliver vores bil, telefon og andre digitale enheder bedre til at tale sammen, mener begge.

Bilproducenten Ford har eksempelvis præsenteret et projekt, hvor bilens GPS koordinerer rute ud fra din Microsoft-kalender og køreforholdene.

– Der kommer en digital kommunikation mellem dit hus, din arbejdsplads, parkeringsmuligheder og ladestation til bilen, siger Søren W. Rasmussen.

Kilder til billedtekster: Fremtidsforsker Liselotte Lyngsø, bilteknisk redaktør Søren W. Rasmussen.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu