ANNONCE

Gode grunde til at spise flere blåbær

6. oktober 2019 10:51 | Af: Peter Koch, pk@newsbreak.dk

Blåbær er ikke et mirakelmiddel mod alverdens dårligdom. Men det er et godt alternativ til alt det usunde, vi ellers higer efter.

Som du kan se i videoen til denne artikel, er der sunde fordele ved at spise blåbær. Det betyder dog ikke, at du fremadrettet ikke skal spise andet end blåbær.

Blåbær er nemlig ikke et “superfood,” men det skal ikke afholde dig fra at mæske dig i dem alligevel. Bare du ikke spiser dem i den tro, at blåbær er en genvej til et sundere liv.

– Hvis du kun spiser blåbær, fordi du tror, det er superfood, så kommer du i underskud af forskellige næringsstoffer, har Anja Pia Biltoft-Jensen, seniorforsker ved DTU Fødevareinstituttet, tidligere sagt til Ritzau.

Superfoods findes ikke

Det korte af det lange er, at der ikke findes såkaldte superfoods.

– Superfood er jo ikke et begreb, som videnskaben bruger, men et begreb nogen bruger for at promovere deres fødevarer, har Anja Pia Biltoft-Jensen tidligere sagt til Ritzau.

Hun blev dengang bakket op af klinisk diætist Anne Louise Knudsen.

– Det er plattenslageri og penge ud ad vinduet, for der er ikke noget i den her verden, som vi kan spise eller gøre, som har en mirakuløs virkning. Det findes ikke. Den type mad, bær, pulver findes ikke, sagde Anne Louise Knudsen fra Diætpiloten til Ritzau.

Blåbær er stadig sunde

Derfor kan blåbær stadig være et rigtig godt indspark i din kost. Hvis du ikke drikker andet end cola og kaffe, og får du aldrig spist nok frugt og grøntsager i din hverdag, kan du stille både sult og tørst med eksempelvis blåbær.

Du kan eksempelvis lave en smoothie, hvor blåbær indgår i opskriften. De officielle kostråd anbefaler blandt andet, at vi spiser cirka 600 gram frugt og grøntsager i løbet af en dag, og virker det til at være en uoverskuelig mængde, kan du prøve dig med en smoothie.

Tv-kokken Louisa Lorang har tidligere fortalt Ritzau, at smoothier er nemme og hurtige at lave, og du kan proppe både frugt og grøntsager i blenderen, sammen med vand, juice eller et mælkeprodukt.

Du kan også skifte chipsskålen på sofabordet ud med en skål med eksempelvis blåbær. På den måde spiser du mindre af det usunde og mere af det sunde, helt uden at forfalde til ting, der i sidste ende ikke rigtigt virker.

ANNONCE

ANNONCE
Del din kommentar
Forsiden lige nu