Har du en iværksætter i maven?

26. oktober 2018 13:41 | Af: Sponsoreret Artikel

Har du fundet en god idé, som du bare gerne vil have ud i verden, og går du rundt med en drøm om at starte din egen forretning op? Så læs med her og få gode råd til hvad du skal overveje når du vil være iværksætter.

Har du en iværksætter i maven?
Foto: Heymate.

Det er essentielt at være godt forberedt og undersøge grundigt hvad det kræver, at starte sin egen forretning.

Det er først og fremmest vigtigt at gøre sig overvejelser omkring hvorvidt man er klar til at kaste sig ud i livet som iværksætter, og om det er det rigtige tidspunkt for en.

En iværksætter arbejder ca. 16 timer om dagen, 7 dage om ugen – er du klar til det? Derudover skal du have defineret klart hvad du vil og hvorfor – har du et godt produkt eller service, og er der et marked for det? Dette kan du bl.a. få beskrevet i forretningsplanen.

Brug forretningsplanen som rettesnor

Din forretningsplan skal udgøre fundamentet for din virksomhed. Det er her du kan sætte ord på din idé, dit produkt, hvilket marked du vil forsørge, hvad virksomheden vil, hvem konkurrenterne er, osv. Med andre ord skal forretningsplanen være med til at vise vejen til den succesfulde virksomhed du drømmer om.

En forretningsplan er altså en beskrivelse af hvordan du har tænkt dig at drive din virksomhed. Derfor indeholder en forretningsplan også typisk diverse budgetter, fx driftsbudget, likviditetsbudget, etableringsbudget, osv. Skal du låne penge af banken eller vil du have en investor med på holdet, så er en forretningsplan uundværlig, for at overbevise om at din virksomhed er investeringen værd.

Få hjælp til de administrative opgaver

Hvis du kender en iværksætter eller tidligere har erfaring med at starte en virksomhed op, ved ud hvor krævende et arbejde det er. Ikke kun det at starte det op, men også det at drive forretningen og håndtere alle de mange administrative opgaver der følger med dette. De administrative opgaver er faktisk det, som de fleste iværksættere oplever som den største udfordring, når de starter en virksomhed op.

Fakturering, bogføring, debitor- og kreditorstyring, SKAT, kontrakter, lønudbetaling, osv. Der er mere en rigeligt at administrative opgaver, når man starter egen virksomhed op. Måske har du allerede styr på nogle af de vigtige områder, eller måske er det hele nyt for dig. Få hjælp til det du ikke kan, og det du ikke har tid til. Få rådgivning eller invester i digitale løsninger, som helt kan klare opgaverne for dig – så du får tid til de sjovere opgaver.

Du kan med fordel fx få et online lønsystem til mindre virksomheder, for at lette den administrative del af personalehåndteringen. Et online lønsystem kan nemlig håndtere de mange forpligtelser der er, både overfor medarbejderen og de offentlige myndigheder, som fx SKAT, ATP, feriepenge, pension, AM-bidrag, osv. Det kan selvfølgelig også være med til at sikre, at alle aspekter af lønberegning liver foretaget korrekt og fejlene bliver reduceret. Især i større virksomheder er der ofte fejl i indberetninger til SKAT, hvilket hvert år koster statskassen milliarder af kroner. Med et godt online lønsystem kan man altså sikre at ens virksomhed mindsker antallet af administrative fejl, sådan at man ikke indgår i denne statistik af fejl i indberetninger til SKAT.

Produceret af Heymate

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu