ANNONCE

Hjælp immunforsvaret: Sådan får du nok vitaminer

13. april 2020 21:38 | Af: Jeppe Bjerre Trans, jt@newsbreak.dk

Et godt immunforsvar kan vise sig meget afgørende, hvis du skulle blive smittet med COVID-19.

Især i disse corona-tider er det vigtigt, at man gør, hvad man kan for at holde sig sund.

Her spiller vitaminer og mineraler en afgørende rolle.

(Artiklen fortsætter under videoen)

De livsvigtige stoffer vil de fleste danskere generelt få gennem kosten – men det kan ske, at man alligevel kommer i underskud.

Her er der en række symptomer, det er værd at holde øje med.

I galleriet ovenfor kan du se generelle tegn på, at du lider af vitamin- og mineralmangel.

Råd om C-vitamin er falsk

Inden man begynder at fare ud og købe diverse koststilskud for at booste sit vitaminindtag, er det vigtigt at vide, at et højt indtag af vitaminer eller mineraler ikke nødvendigvis er noget mirakelmiddel mod COVID-19.

Således har Sundhedsstyrelsen tidligere været ude og dementere et rygte, der floredede på de sociale medier om, at C-vitamin skulle kunne hjælpe mod sygdommen.

“Der findes ingen faglig dokumentation for, at det skulle være rigtigt,” skrev Sundhedsstyrelsen blandt andet i et tweet.

Styrelsen opfordrede i samme ombæring alle danskere til at bevare deres kritiske sans, før de deler oplysninger på de sociale medier, så der ikke kommer falske informationer i omløb.

D-vitamin kan gavne

Derimod tyder meget på, at D-vitamin kan spille godt ind på dit immunforsvar.

Det har Allan Randrup Thomsen, som er professor i virologi på Københavns Universitet, tidligere forklaret til Ritzau.

– Hvis man er i mangel – og det er der nogle, der er, fordi vi lever på den nordlige halvkugle med meget lidt sol – så kan det godt udgøre et problem, siger Allan Randrup Thomsen.

En stor analyse publiceret i det anerkendte tidsskrift BMJ i 2017 viste, at et korrekt niveau af D-vitamin i kroppen kan have en positiv effekt på akutte luftvejsinfektioner.

Herunder kan du se, hvad du skal gøre, hvis du tror, du mangler specifikke vitaminer eller mineraler:

Fakta

Mangler du vitaminer? Her er symptomerne

Vitaminmangel findes i mange afskygninger og former, og symptomerne er langt fra de samme, hvis man mangler det ene eller det andet vitamin.

Herunder kan du se symptomerne på mangel på de specifikke vitaminer.

Vitamin A

Vitamin B1 (thiamin)

Vitamin B2 (riboflavin)

Vitamin B3 (nicotinamid)

Vitamin B5 (pantotensyre)

Vitamin B6 (pyridoxin)

Vitamin B12 (cyanocobalamin)

Vitamin C

Vitamin D

Vitamin E

Vitamin K

Biotin

Folsyre

Fakta

Mineralmangel

Symptomerne på mangel på mineraler varierer alt efter, hvilket mineral man er i underskud af.

Herunder kan du se symptomerne på mangel på de specifikke mineraler.

Calcium

Fosfor

Jern

Jod

Magnesium

Kobber

Krom

Mangan

Molybdæn

Selen

Zink

ANNONCE

ANNONCE
Del din kommentar
Forsiden lige nu