Hvor er det lavt: Nu går svindlerne efter disse stakkels danskere

27. januar 2018 08:44 | Af: Jørgen Rosengren, jr@newsbreak.dk

Flere banker oplever, at svindlerne går efter samfundets svageste.

Hvor er det lavt: Nu går svindlerne efter disse stakkels danskere
Svindlere forsøger at lokke personlige oplysninger ud af samfundets svageste. Foto: Colourbox.

Igen og igen fortæller vi historien, om svindlere, der på alle mulige måder forsøger at lokke penge ud af godtroende danskere.

Blandt dem også, hvor et stemme i telefonen foregiver at komme fra Skat.

Nu har svindlerne – igen – taget et nyt middel i brug: Nu går de efter udsatte borgere.

Det skriver dr.dk.

– De udgiver sig for at være fra Skat og siger, at de har nogle penge, de skal give tilbage til dem, og at de derfor har brug for deres CPR-nummer, siger Kent Trustrup, der er senioranalytiker i svindelafdelingen hos Danske Bank, til dr.dk.

Ringer igen

Dér stopper de fleste samtaler i første omgang. Derefter ringer svindlerne igen og udgiver sig nu for at være kundens bank, fortæller Kent Trustrup.

– Så siger de: ‘Der er nogle svindlere, der er ved at skaffe sig adgang til din konto’. Så kører den derfra, og de skaffer sig kundens NemID og koder, og alting de skal bruge for at komme ind i deres netbank, siger han.

Snyder mentalt handicappede

Flere af Kent Trustrups kolleger har oplevet, at de nye telefonsvindlere ofte går efter kunder med mentale handicap.

Hvordan svindlerne finder frem til lige netop de kunder er uvist, men det formodes, at svindlerne på en eller anden måde har fået fat i en medlemsliste fra for eksempel Sind.

Anders Dørum Jensen er leder af Spar Nords afdeling mod svindel, og de har netop sendt en advarsel om den nye svindelform ud til deres kunder.

Hos Spar Nord har man oplevet, at mindst 10 kunder er blevet svindlet – og det har kostet kunderne op mod 30.000 kroner.

– Og det er danske svindlere. De er altså blevet rigtig dygtige til at virke troværdige, siger Anders Dørum Jensen.

Samme billede maler Kent Trustrup

– Fællesnævneren for dem, der ringer, er, at de snakker dejligt klingende dansk og kalder sig meget ofte Mads, Michael eller Martin – ofte noget med , siger han.

‘Henrik’ fra Skat

12. januar kunne Newsbreak.dk da også fortælle historien om ‘Henrik’, der netop ringede og sagde, han var fra Skat.

På den måde lykkedes det ham at lokke 60.000 kroner ud af en ældre dame.

Hele historien om Henrik fra Skat kan du læse HER.

Det understreges fra alle kanter, at ingen medarbejder, om det er fra din bank eller Skat, vil bede dig om personlige oplysninger i telefonen.

Fakta

Mit digitale selvforsvar

Mit digitale selvforsvar er en app udgivet i samarbejde mellem Forbrugerrådet Tænk, Det Kriminalpræventive Råd og Trygfonden. Formålet med appen er, at give forbrugere mulighed for at gennemskue fup og svindel på nettet og undgå at blive ofre for it-kriminalitet.

Har man appen installeret på en Iphone eller Android-telefon, får man mulighed for at modtage advarsler, der handler om aktuelle trusler. Truslerne er af vidt forskellig karakter og kan både være falske sms’er, falske mails og forskellige former for phishing-angreb, fuptelefonopkald og meget, meget andet.

Ifølge dem, der står bag appen, sendes advarslerner ud på baggrund af oplysninger leveret via samarbejdspartnere. Disse partnere er blandt andet politiet, banker, Forbrugerombudsmanden og andre.

Man har også selv mulighed for at sende tips ind via appen, og viser disse tips sig at være korrekte, kan også de indgå i beslutningen om at advare om en ny form for svindel, der huserer på nettet.

Appen byder også på guides og tips til, hvordan man beskytter sig selv på nettet, og hvad man skal gøre, hvis skaden allerede ér sket.

Mit digitale selvforsvar på Apple Itunes.

Mit digitale selvforsvar på Google Play. 

Læs mere om Mit digitale Selvforsvar hos Tænk.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu