Første permanente stærekasser tændes: Her skal du lette på speederen

På Måløv Byvej ved København skal bilister, der kører hurtigere end 70 kilometer i timen fremover smile til kameraet.

Udgivet Opdateret

De har egentlig stået og luret siden juni måned, hvor stærekasserne på Målev Byvej blev sat op som de første af de 20 nye, permanente stærekasser, som transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen vil bruge til at fange fartsyndere.

Men i dag – tirsdag – tændes de så. Det betyder, at de nu kan begynde at blitze, når bilisterne kører forbi dem med for høj fart. På Måløv Byvej skal man holde sig under 70 kilometer i timen, hvis ikke man vil have et dyrt fotografi i sin eboks.

I en pressemeddelelse fra Transport-, bygnings- og boligministeriet glæder ministeren sig over de nye stærekasser, som han forventer vil øge trafiksikkerheden:

– Jeg har store forventninger til, at stærekasserne vil være med til at øge trafiksikkerheden på de strækninger, hvor risikoen for ulykker er stor. Udenlandske erfaringer viser nemlig, at kombinationen af stationære og mobile fartkontroller er en rigtig god måde at få bilisterne til at holde fartgrænserne og derved forbedre trafiksikkerheden, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen i pressemeddelelsen.

De 20 stærekasser vil i alt blive sat op 11 forskellige steder i landet – hvor, kan du se i galleriet ovenover artiklen – og ministeriet og Vejdirektoratet forventer, at de alle vil komme i brug over efteråret.

Ikke noget farvel til fotovogne

Selv om der kommer stærekasser op, vil det ikke betyde et farvel til de – for nogle – forhadte fotovogne, som politiet bemander. De sættes nemlig kun op de steder, hvor de vurderes særligt egnede, har ministeren tidligere udtalt:

– Formålet med fartkontrol er at forebygge ulykker. Ikke at skrabe penge ned i statskassen. Fartkontrollen skal derfor i høj grad fokusere på de farlige strækninger, og det er ikke alle steder, hvor politiets fotovogne er det rette redskab til det, sagde transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen da stærekasserne blev vedtaget i 2017.

Trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet deler dog ikke den holdning. Det udtalte han i 2015, da Ole Birk Olesens forgænger som transportminister, Venstres Hans-Christian Schmidt, også havde udtalt sig varmt om kasserne:

– Det er en forældet teknologi. Positionerne på stærekasserne bliver jo lagt ind på de moderne GPSer, og så får du advarslen, inden du krydser dem. Det giver sådan en kænguru-kørsel, hvor man sætter farten op og ned hele tiden, og det hjælper jo ikke rigtig, sagde Harry Lahrmann, der derimod foretrækker fotovognene.

Powered by Labrador CMS