Derfor kommer din taxa ikke

Op mod hver fjerde taxachauffør mangler, og der mangler tusindvis af bus- og lastbilchauffører. Nogle taxakunder må vente en-to timer eller får nej til en taxa

Kunder kan vente i timevis på en taxa
Kunder kan vente i timevis på en taxa

Citathistorie: Jyllands-Posten

Mange steder i landet står taxaerne hjemme i garagen en del af dagen og natten. Fordi der mangler chauffører. Mange chauffører.

Derfor må kunderne i f.eks. Ikast, Aarhus og Sønderborg vente en-to timer på en taxa, mens de andre steder får nej, fordi de bor for langt væk fra en by som for eksempel Haslev på Sjælland, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten torsdag.

Ifølge direktør Michael Nielsen fra Danskpersontransport mangler der cirka 1.500 taxachauffører, ca. samme antal buschauffører og endnu flere lastbilchauffører.

- Vi er desperate. Alle forsøger at få de gamle chauffører ind igen. Vi forsøger også at få jobcentrene til at hjælpe, men her kan vi højest få et par hundrede, hvis vi er heldige. Vi har også talt med regeringen om at etablere jobcentre i Spanien, Italien og Østeuropa, siger Michael Nielsen, der kalder situationen "kritisk" og særlig alvorlig i udkantsområder.

Vil have regler ændret

Organisationen presser også på for at få ændret reglerne for, hvor meget pensionister og efterlønsmodtagere må tjene udover pensionen, ligesom man ønsker at sænke alderen for, hvornår man må køre bus, til 18 år.

Hos Dansk Industri siger direktør Michael Svane, DI Transport:

- Taxabetjeningen i landområderne bliver mere og mere nødlidende. Det går især ud over mange ældre, der ikke selv kan køre bil og derfor er dybt afhængige af taxaer og busser. Generelt bliver livsvilkårene på landet indskrænket, og man kan nærmest tale om mobilitetsmæssig ensomhed,« siger Michael Svane.

"Alvorlig sag"

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra transportminister Benny Engelbrecht, men Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, kalder sagen alvorlig.

- Vi risikerer, at manglen på chauffører især i den kommende julefrokosttid vil betyde mere spirituskørsel, fordi folk ikke kan komme hjem. Med den taxadød, vi oplever i Udkantsdanmark, risikerer vi også, at landdistrikterne bliver hægtet endnu mere af, siger Kristian Pihl Lorentzen, der er positiv over for idéen om dispensation til efterlønnere og pensionister for at arbejde mere uden at blive trukket i pensionen.

Det er SF ikke afvisende over for.

- Men jeg har før hørt arbejdsgivere jamre, som siden har haft svært ved at dokumentere, at de har gjort nok for at rekruttere. Med attraktive arbejdsforhold kommer medarbejderne som regel af sig selv, siger politisk ordfører Karsten Hønge.

Powered by Labrador CMS