Sætter ny rekord
60 procent af de 65-75-årige brugte i 2022 mindst et socialt medie. I 2019 var tallet 51 procent
De danske ældre er de seneste år blevet langt mere aktive på onlinetjenester som Messenger og Facetime. Faktisk er de mere digitale end nogensinde før.
Det skriver Danmarks Statistik i en pressemeddelelse på baggrund af nye data.
I 2022 brugte 60 procent af de 65-75-årige mindst et socialt medie. I 2019 gjorde det samme sig gældende for 51 procent af aldersgruppen.
67 procent af gruppen sendte beskeder på platforme som Messenger og Skype, mens kun 41 procent af aldersgruppen gjorde det samme i 2019.
Stiger år for år
Chefkonsulent i Danmarks Statistik, Agnes Tassy, skriver i pressemeddelelsen, at ældres brug af onlinetjenester, onlinekøb og digitalt forbrug af nyheder og kultur generelt stiger år for år.
- Ældres frygt for at blive smittet med covid-19 og nedlukninger kan derudover have givet et ekstra boost til brugen af onlinetjenester, siger hun.
Hun fortæller, at det særligt er brugen af tjenester som Facetime og Messenger, som de ældre har taget til sig under coronapandemien.